Informace pro studenty pracující na bakalářské/diplomové práci

Jelikož jsem již přečetl a vedl několik bakalářských a diplomových prací, tak jsem si udělal představu o nejčastějších chybách, které studenti zbytečně dělají a tak se připravují o lepší hodnocení. Téměř s jistotou lze říci, že při dodržení následujícíh rad a připomínek nebudete mít problémy s obhajobou vaší bakalářské potažmo diplomové práce.

Oficiální informace, šablony a požadavky na text i obhajobu bakalářských i diplomových prací najdete na adrese http://www.fit.vutbr.cz/info/statnice/.

Obecné rady

  • konzultujte i elektronicky alespoň jednou za 14 dní; vyhnete se tak případnému nepříjemnému překvapení na konci semestru, kdy již reakční doba vašeho vedoucí nemusí být dostatečná pro včasnou finální revizi a nezbude čas na jejich kvalitní opravu
  • vedoucí nemusí mít vždy pravdu; pokud jste přesvědčení nebo máte dokonce důkaz, že se mýlí, tak mu to dejte slušně vědět a pokud možno dejte k dispozici i správnou odpověď/literaturu, kde se tato odpověď nachází; vedoucí vás má vést především pedagogicky a ne vždy ví vše o daném konkrétním tématu, které máte právě podrobně prostudovat Vy
  • uvědomte si pro koho zprávu píšete:
    1. pro sebe, abyste se něco naučili
    2. pro oponenta, abyste ji obhájili
    3. pro vedoucího, abyste ukázali schopnost samostatné práce, studia literatury a komunikace se zákazníkem, kterého zde vedoucí simuluje
    4. pro zájemce z řad informatiků (minimálně s vaším vzděláním)
  • takže není vhodné přistupovat k tématu příliš populárně, protože byste mohli urazit inteligenci předpokládaných čtenářů. Něco jiného je, aby byl text jasný, měl logický tok a byl přesný a bez chyb.

Rady ke psaní

  • snažte se vyhnout používání anglikanismů; hodně pojmů má v české literatuře zavedené překlady a v případě, že nemá, tak zkuste vhodný překlad vymyslet a do závorky uvěďte kurzívou anglický originál, dále pak již používejte váš definovaný pojem
  • výsledný dokument projděte vždy kontrolou pravopisu (např. Word 2003 s dodatečnou kontrolou pravopisu pro češtinu umí i upozornit na některé čárky v souvětí či tvarosloví)
  • před výsledným tiskem je též ideální nechat přečíst zprávu další osobu (třeba se domluvit s kolegou, že si finální verze navzájem zrevidujete), protože člověk po sobě často chybí nevidí, ale u druhých jich nachází spousty

Zadání

  • zadání se snažte dodržet za každou cenu, protože nejen vedoucí ale i oponent bude hodnotit vaši práci a oponent nemá k dispozici nic jiného než zadání pro posouzení jeho splnění
  • V oficiální šabloně BP či DP je třeba vyplnit také správně ústav, na kterém na práci pracujete. Uváděný ústav se neřídí Vaším studijním programem či oborem, ale příslušností Vašeho pedagogického vedoucího. Ústav vedoucího najdete na jeho oficiálních stránkách (například moje) v kolonce Pracoviště.

Struktura práce a kapitol

  • snažte se dodržovat většinu typografických zásad, ideální je absolvování předmětu Typografie a publikování (ITY) nebo alespoň projítí jeho přednášek (mimo jiné se také naučíte sázet v LaTeXu, což není nikdy na škodu)
  • úvod a závěr by měly mít alespoň 1-2 stránky (ne pouze 1 odstavec)
  • za každým názvem kapitoly by měl být nějaký odstavec textu než přejdete k dalším nadpisům nebo podnadpisům; analogicky i obrázky by měly být od předchozího nadpisu odděleny nějakým textem (například uvozujícím obsah obrázku a zasazujícím obrázek do kontextu)
  • Zkratky: Pokud chcete použít nějakou zkratku, která není naprosto všeobecně známá (to, že byla zavedena ve výuce na FIT neznamená všeobecnou známost), tak ji určitě zadefinujte (lze tak v opodstatněných situacích zadefinovat i vlastní zkratky). Ve zbytku textu pak tuto zkratku používejte. Zavedení zkratky bez jejího dalšího používání je stejně špatné jako reference na literaturu, která není nikde v textu citována. Při více jak 8 zkratkách má smysl mít sekci “Seznam použitých zkratek a symbolů”.
  • V závěru by neměly být odkazy na ostatní části práce, aby fungoval jako samostatné shrnutí a zhodnocení práce (informace z ostatního textu se mohou tudíž zopakovat).

Stylistika

  • nepoužívejte tzv. Ich-formu (Já jsem naprogramoval.), ale raději pasivum (Je naprogramováno.) nebo alespoň množné číslo (Rozhodli jsme se. - tj. já a čtenář nebo já a vedoucí). Jelikož jste napsán jako autor celého textu a pokud některá jeho část či činnost nebyla vaše vlastní, tak to muselo být explicitně zmíněno, tak čtenář automaticky předpokládá, že aktérem jste byl Vy. Použití mluvnické osoby v BP/DP se podrobněji věnuje doc. Herout na svém blogu.
  • Výklad musí být přesný a jasný (jednoznačný). Používá odbornou terminilogii. Musí být přiměřený znalostem předpokládaných čtenářů (nepodceňovat ani nepřeceňovat). V případě kvalifikační práce, jako je bakalářská či diplomová práce, bude určitě číst Vaši práci vedoucí a oponent. Není třeba předpokládat, že by práci četl někdo s nižším vzděláním než jaké máte Vy.
  • V případě používání anglických termínů se pokuste najít jejich český ekvivalent a anglický termín uveďte do závorky (kvůli vazbě na většinou anglickou literaturu). Pokud máte v textu anglické identifikátory, tak je neskloňujte (stejně jako vlastní anglická jména nástrojů, např. “bez nástroje diff” místo nepěkného “bez diffu”).
  • Když formulujete věty textu, tak se zamýšlejte nad použitím konstrukcí, které větu pouze protahují (a někdy i znepřehledňují) a nenesou žádnou informaci (nic neupřesňují nebo nedokreslují), ani nezlepšují čitelnost věty/souvětí.
  • Odborný výklad má obvykle tyto části:
    • úvod – seznámení s tématem, uvedení do problému, případně aktuální stav řešení Vám zadaného problému
    • vlastní stať – cíle, metody, vlastní výklad (většinou analýza, specifikace, návrh, implementace, testování)
      • Typická struktura technické BP/DP, kde je hlavním výstupem implementovaná aplikace je: (1) specifikace požadavků, (2) analýza problému/náročnějších požadavků (součástí je i studium technologií, jejichž použití se předpokládá/zvažuje), (3) návrh systému (včetně výběru technologií pro implementaci), (4) popis implementace, (5) popis testování (jednotkové/regresní/integrační/uživatelské) a experimentů (např. ověření rychlosti/škálovatelnosti/…).
    • závěr – shrnutí, vyhodnocení, odkazy na studijní materiály, dostupné zdroje
  • Pokud píšete text v angličtině, zvažte nástroje, které vám pomohou s lepším strukturováním vět (např. Writefull (omezená verze zdarma, resp. Premium na jeden měsíc zdarma), Grammarly (asi placené))

Reference, Citace, Literatura, Zdroje

  • Technický text typicky obsahuje za kapitolou Závěr nečíslovanou kapitolu Literatura nebo Reference, kde jsou uvedeny všechny použité zdroje.
  • Každý zdroj/reference musí být citována někde v textu (tj. použita). Není správné uvádět reference/zdroje/prameny, které nejsou v textu nijak odkazovány, i kdyby byly tisíckrát relevantní či zajímavé.
  • Při výběru pramenů preferujte monografie (recenzované knihy), články v odborných časopisech a příspěvky na odborných konferencích. Reference ve stylu “aby tam něco bylo”, kterou je možno najít jako první odkaz Googlu na vyhledání daného tématu, jsou nevhodné (typicky většina citací z Wikipedie).
  • Převzatý obrázek/tabulka musí být též citován. Jinými slovy, vše, co není originální výtvor autora musí být citováno, abyste nemohli být obviněni z plagiátorství. Převzatý obrázek je možné citovat dvojím způsobem: (1) Pokud je z daného zdroje/pramene převzat pouze jeden obrázek, tak poznámkou pod čarou (s URL zdroje nebo jeho referencí) s odkazem v popisku obrázku na správné číslo poznámky pod čarou (angl. footnote), nebo (2) uvedením zdroje přímo v seznamu pramenů/referencí a uvedení citace v popisku obrázku (zde ale nestačí uvést např. pouze URL zdroje, ale je třeba uvést plnou citaci dle normy).

Nejčastější typografické chyby

  • za “viz” se nepíše tečka, protože se nejedná o zkratku, ale o tvar slovesa viděti
  • zavedené styly se snažte dodržovat v celém dokumentu a neměňte je dle libosti (například pokaždé jiný způsob ukončování položek seznamu apod.)
  • píšete-li ve Wordu, tak odstavce zarovnávejte do bloku a ne pouze doleva; všeobecně je silně doporučeno (možná dokonce nařízeno) používat šablony ze stránky http://www.fit.vutbr.cz/info/statnice/
  • závorky se píší tak, aby před levou závorkou byla většinou mezera, ale před pravou ne. Analogicky za levou závorkou se nedělá mezera, ale za pravou závorkou ano (pokud nenásleduje znak interpunkce)
  • matematické symboly, proměnné se často sází kurzívou (ale pozor, závorky, číslice a řecká písmena se kurzívou nesází, ani pokud jsou v matematickém režimu; LaTeX toto zařizuje automaticky, ve Wordu musíte řez písma nastavovat manuálně)
  • v češtině se na konci řádku nenechávají osamocené jednopísmenné předložky jako k, v, z, s, u, o a spojky a, i. Více viz pravidla.
  • malé číslice (cca do desítky) se většinou ve formálním textu vypisují slovně, pokud nemají charakter identifikátoru (např. při odkazování na položky číslovaného seznamu)
  • programové identifikátory se často píší nějak zvýrazněně (kurzívou nebo monospace fontem, např. Courier nebo v LaTeX makrem \texttt{})
  • pro sofistikovanější přísun informací zkuste Typomila nebo některé rádce na webu TypoText

Nejčastější pravopisné a stylistické chyby

  • chybějící čárky před vztažnými zájmeny jako “který”, “jenž”, atd.
  • nespisovné tvary slov (např. “ho” místo “jej”, “můžou” místo “mohou” nebo “smějí”)
  • vlastní podstatná jména začínají velkým písmenem (“Android”, atd.)

Co je potřeba pro úspěšné absolvování zimního semestru a tedy i semestrálního projektu?

Bakalář (ISP)

  • Rád bych od vás měl dokument s vašimi poznámkami, na základě kterých pak budete text práce psát (předpokládám, že toho bude minimálně asi 10-15 stránek vč. různých diagramů/modelů případně doplněno o již trochu funkční prototyp aplikace, pokud to vyžaduje plnění plánu atd.). Většinou také vyžaduji neformální osobní obhajobu (případně dohromady s ostatními studenty BP, případně i od kolegů).
  • Každých 14 dní zaslat emailem krátkou zprávu, co bylo provedeno a na čem plánujete pracovat následující 2 týdny. Několikrát za semestr přijít konzultovat osobně průběh vaší práce na projektu (cca 1x za měsíc nebo kdykoli, kdy narazíte na problém, který byste rád prodiskutoval, nebo když dokončíte návrh či část implementace, kterou byste rád demonstroval/diskutoval).

Diplomant (SEP)

  • Před komisí stručně (5 minut) obhájit váš postup během semestru a představit aktuální stav projektu a pokud možno i splnění požadavků na zimní semestr. Po obhajobě většinou následuje krátká diskuze a ústní hodnocení školitelem, takže pokud budu mít povědomí o progresu ve vaší práci a budu s ním spokojen, tak se nemusíte obávat. Před obhajobou (cca několik dní) se odevzdává textová část zprávy (požadavky viz oficiální stránky SEP).

Tipy na osobní obhajobu/prezentaci

  • na úvod stručně řekněte, co je zadáním projektu
  • maximálně 5-6 slajdů na cca 5 minut (prezentaci si několikrát vyzkoušejte, abyste dodrželi vyhrazený čas a přitom řekli vše podstatné), dostatečně velké písmo (20++), místo odstavců textu pouze stručné odrážky
  • diagram nebo obrázek vydá za 100 slov
  • uvést literaturu, ze které jste během studijní fáze čerpali
  • máte-li již prototyp uživatelského rozhraní vaší aplikace, můžete jeden slajd zasvětit prezentaci rozhraní aplikace (možnost živé demonstrace si domluvte předem)

Odkazy

Na webu i na stránkách FIT se najdou další zajímavé postřehy k vedení a vypracovávání BP/DP:

projects/how_to_thesis.txt · Last modified: 2024/01/31 15:35 by krivka
 
Except where otherwise noted, content on this wiki is licensed under the following license: CC Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International
Recent changes RSS feed Donate Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki