Detail předmětu
Strategický management
Garant předmětu
Jazyk výuky
česky
Zakončení
zápočet+zkouška
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. cvičení
- 13 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Ústav managementu (ÚM)
Literatura referenční
- COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1
- HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307
- GRANT, R.M. Contemporary strategy analysis. 6th ed. Blackwell Publishing, 2008. 482 p. ISBN 978-1-4051-6309-5
- JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3
- KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení. 1. vyd. Brno: VUT v Brně Fakulta podnikatelská, 1998. 157 s., ISBN 80-214-1111-2
- KOTLER, P. Marketing Management. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6
- PORTER, MICHAEL E. Konkurenční výhoda. Přel. V. Irgl. 1.vyd. Praha: Victoria publishing, a.s., 1993. 626 s. Přel. z: Competitive Advantage. ISBN 80-85605-12-0
- VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002.137 s. ISBN 80-7261-058-9
Osnova přednášek
- Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy, vize, mise a strategie firmy, hierarchie strategií, směry vývoje strategického řízení
- Analýza externích faktorů, členění okolí firmy, analytické nástroje pro hodnocení externích faktorů
- Vývoj konkurence a konkurenčního prostředí
- Analýza interních faktorů, hodnotový řetězec, zdroje a kompetence, analýza portfolia, finanční analýza, formulace závěrů analýz - SWOT.
- Definování strategických cílů, definování strategických obchodních jednotek
- Firemní strategie, business strategie, funkční strategie, horizontální strategie
- Konkurenceschopnost firmy, konkurenční výhoda a její rozvoj, Porterovy generické strategie, konkurenční chování firem
- Alternativní přístupy k hodnocení konkurenční pozice firmy
- Diverzifikace, integrace, akvizice, restrukturalizace, joint-venture, formy spolupráce firem, podnikatelské sítě
- Internacionalizace firmy
- Výběr strategie, faktory ovlivňující výběr, metody výběru
- Implementace a hodnocení strategie, strategická správa společnosti
- Organizační aspekty implementace strategie, strategic leadership
Zařazení předmětu ve studijních plánech