Detail předmětu
Základy marketingu
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. cvičení
- 13 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Literatura studijní
- Kaňovská, L.: Základy marketingu. 1. vyd. Brno, CERM, 2009, 123 s., ISBN 978-80-214-3838-5. (CS)
- Kotler, P.: Marketing management. Praha, Management Press, 2001. (CS)
- Vysekalová, J.: Marketing. Praha, Fortuna, 2006. (CS)
- Boučková, J., kol.: Marketing. Praha, C.H. Beck, 2003. (CS)
Literatura referenční
- Kaňovská, L.: Základy marketingu. 1. vyd. Brno, CERM, 2009, 123 s., ISBN 978-80-214-3838-5.
- Kotler, P.: Marketing management. Praha, Management Press, 2001.
- Vysekalová, J.: Marketing. Praha, Fortuna, 2006.
- Boučková, J., kol.: Marketing. Praha, C.H. Beck, 2003.
- Burnett, K.: klíčoví zákazníci a péče o ně. Praha, Computer Press, 2005.
- Foret, M., Stávková, J.: Marketingový výzkum. Praha, Grada 2003.
- Foster, T.R.V.: Jak získat a udržet zákazníky. Computer Press 2002.
- Kaňovská, L., Tomášková, E.: DOPROVODNÉ SLUŽBY-KONKURENČNÍ VÝHODA. 1. vyd. Brno, CERM, 2009, 202 s., ISBN 978-80-7204-619-5.
- Kotler, P.: Marketing od A do Z. Praha, Management Press, 2003.
- Kotler, P., a de bes, f.t.: Inovativní marketing, Praha, Grada, 2005.
- Pelsmacker, P.D., kol.: Marketing komunikace. Praha, Grada, 2003.
Osnova přednášek
- Úvod do marketingu, význam marketingu v moderní tržní ekonomice, základní definice a vývoj vnímání marketingu ve společnosti.
- Podmínky pro uplatnění marketingu. Úloha spokojenosti zákazníků při rozvoji firemních aktivit a posuzování firemních výsledků. Marketingová filosofie a orientace firem na trh. Jednotlivé koncepce přístupu firem k trhu.
- Tržní segmentace, principy efektivní segmentace, firemní strategie založené na segmentaci.
- Spotřební trhy a chování zákazníků na těchto trzích. Rozhodovací procesy, faktory ovlivňující chování zákazníků, kupního rozhodování a metody zkoumání rozhodovacích procesů.
- Průmyslové, státní a obchodní trhy a jejich specifika. Rozdíly v chování zákazníků a jejich rozhodovací postupy, rozdíly oproti spotřebním trhům.
- Marketingový mix, vymezení jednotlivých prvků.
- Výrobek jako základní prvek marketingového mixu, charakteristika marketingového pojetí výrobku, cyklus tržní životnosti výrobku. Marketingové pojetí výrobkových inovací.
- Cena a faktory, které ji ovlivňují. Metody tvorby cen.
- Distribuce. Typy distribučních cest a jejich vztah k výrobci a zákazníkům, možné konflikty v nich.
- Komunikační strategie firmy. Prvky komunikační strategie. Postup tvorby a realizace reklamní kampaně, vyhodnocování efektivnosti reklamy.
Osnova numerických cvičení
- Seznámení s předmětem, pravidly pro hodnocení studia v průběhu semestru, s požadavky na zpracování semestrálních projektů (SP) a na rozsah a způsob provedení prezentací. Výběr témat skupinových projektů (TP).
- Mapa očekávání zákazníků.
- Segmentace nákupního a prodejního trhu firmy.
- Marketing služeb (SP): Zábavný park (Eurodisneyland), Česká pojišťovna.
- Marketingový mix.
- Strategie značky (SP): Praktický příklad na využití strategie značky.
- Obal jako cvičení ke kreativitě (SP): Jihlavanka.
- Praxe.
- Praxe.
- SP: Masna Krásno: Psychologické aspekty reklamy, etika v reklamě.
- Konzultace k týmovému projektu.
- Test.
- Prezentace týmových projektů, zápočet.
Zařazení předmětu ve studijních plánech