Detail předmětu
Ekonomie informačních produktů
EIP Ak. rok 2011/2012 zimní semestr 5 kreditů
Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových výpočetních a komunikačních produktů.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 6 hod. cvičení
- 20 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
- Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
- Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
- Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
- Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
- Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
- Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
- Kritické zhodnocení efektů zhodnotit efekty a dopady současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Nejsou žádné prerekvizity.
Literatura studijní
- Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557.
- MALLYA, T.: Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN: 80-24719-11-8.
- Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9.
- JANOUCH, V.: Internetový marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
- ZUZÁK, R.: Strategické řízení podniku. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
- MALÝ, Josef. Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6.
- Macho-Stadler And J. D. Perez-Castrillo. An Introduction to the Economics of Information: Incentives and Contracts. 2001. 0-19-924325-5
- P. Bolton, M. Dewatripont. Contract Theory. 2005. 978-026202576
- J. Laffont And D. Martimort. The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model. 2002. 978-069109184
- B. Salanie. The Economics of Contracts. 2005. 978-026219525
- Veber, Jaromír a kol.(2000): Management: Základy, prosperita, globalizace.
- C. Shapiro and Varian, H. (1999), Information Rules - A Strategic Guide to the Network Economy, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
- Varian, Hal R. (1998): Markets for Information Goods.
- Downes, Larry - Mui, Chunka (1998): Unleashing the Killer App: Digital Strategies for Market Dominance
Literatura referenční
- Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing, 2008.ISBN 80-86946-69-6.
- COURCOUBETIS, C., Weber, R.: Pricing Communication Networks: Economics, Technology and Modelling. Wiley,2003. ISBN: 978-0-470-85130.
- FOTR, J., HÁJEK, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
- JANOUCH, V.: Internetový marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
- HANNA, Nessim; DODGE, Robert. Pricing: Zásady a postupy tvorby cen. 1. vydání. Praha: Management Press, 1997. 203 s. ISBN 80-85943-34-4.
Osnova přednášek
- Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
- Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
- Business oblast, ekonomika a informační technologie
- Informační management a marketing
- Cena IT zboží
- Vytváření různých verzí informačního zboží
- Copyright, otázky autorských práv
- Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
- Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
- Standardy a kompatibilita - kooperace
- Ekonomika standardů v informačních sítích
- Válka standardů
- Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
Účast na přednáškách v tomto předmětu není kontrolována. Znalosti studentů jsou ověřovány vypracováním projektu, půlsemestrální a závěrečnou zkouškou. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 25 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.