Detail předmětu
Pokročilé databázové systémy
PDB Ak. rok 2011/2012 zimní semestr 5 kreditů
Předmět v širší úrovni přibližuje tyto moderní databázové systémy: objektově-relační databáze, deduktivní databáze, prostorové databáze, temporální databáze, multimediální databáze, pokročilé relační databáze. Dále jsou diskutovány principy moderních databázových systémů, porozumění databázovému schématu a způsob práce s moderními databázovými systémy. Zmíněny jsou i principy implementace moderních databázových systémů a způsoby zpracování údajů v moderních databázových systémech.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 6 hod. cvičení
- 6 hod. pc laboratoře
- 14 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti budou schopni identifikovat postrelační DB systémy, u vybraných kategorií se budou orientovat v problematice implementace a užití takových systémů.
Cíle předmětu
Podat širší pohled na postrelační databázové systémy (objektově-relační, prostorové, deduktivní, temporální, multimediální) jak v jejich různorodosti tak v implementačních technikách.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základy teorie relačního modelu dat. Formalizace návrhu relační databáze. Organizace dat na interní úrovni. Bezpečnost a integrita dat. Transakce. Konceptuální modelování a návrh relační databáze z konceptuálního modelu. Jazyk SQL.
Literatura studijní
- Kim, W. (ed.): Modern Database Systems, ACM Press, 1995, ISBN 0-201-59098-0
- Melton, J.: Advanced SQL: 1999 - Understanding Object-Relational and Other Advanced. Morgan Kaufmann, 2002, p. 562, ISBN 1-558-60677-7
- Shekhar, S., Chawla, S.: Spatial Databases: A Tour, Prentice Hall, 2002/2003, p. 262, ISBN 0-13-017480-7
- Dunckley, L.: Multimedia Databases: An Object-Relational Approach. Pearson Education, 2003, p. 464, ISBN 0-201-78899-3
Literatura referenční
- Kim, W. (ed.): Modern Database Systems, ACM Press, 1995, ISBN 0-201-59098-0
- Melton, J.: Advanced SQL: 1999 - Understanding Object-Relational and Other Advanced. Morgan Kaufmann, 2002, p. 562, ISBN 1-558-60677-7
- Shekhar, S., Chawla, S.: Spatial Databases: A Tour, Prentice Hall, 2002/2003, p. 262, ISBN 0-13-017480-7
- Dunckley, L.: Multimedia Databases: An Object-Relational Approach. Pearson Education, 2003, p. 464, ISBN 0-201-78899-3
- Gaede, V., Günther, O.: Multidimensional Access Methods, ACM Computing Surveys, Vol. 30, No. 2, 1998, pp. 170-231.
Osnova přednášek
- Úvod, definice postrelačních databázových systémů, vymezení pojmů
- Objektově-relační databáze, standard SQL/99
- Prostorové databáze, úvod, předmět zájmu
- Modelování prostorových dat
- Dotazování v prostorových databázích
- Algoritmy prostorových databází
- Obrazové a multimediální databáze
- Temporální databáze, úvod, předmět zájmu
- Modelování temporálních dat
- Algoritmy temporálních databází
- Deduktivní databáze, úvod, předmět zájmu
- Modely a implementační techniky v deduktivních databází
- Závěr, srovnání, diskuze otevřených otázek
Osnova počítačových cvičení
- Úvod k používanému DB systému (Oracle), vytvoření jednoduché postrealční databáze
- Způsob práce s postrelačními daty - jednoduché dotazy
- Složitější kategorie dotazů
- Další kategorie dotazů
- Spojení s DB přes JDBC
- Ukázkové řešení klienta v jazyce Java
- Demonstrace projektu
Průběžná kontrola studia
Student musí během semestru získat alespoň 50% bodů z možného maxima, tj. 20 bodů ze 40.
Pokud bude odhaleno plagiátorství nebo nedovolená spolupráce na projektech, či u půlsemestrální zkoušky, zápočet nebude udělen a dále bude zváženo zahájení disciplinárního řízení.
Kontrolovaná výuka
- Půlsemestrální zkouška - písemně, formou testu, kde odpovědi mohou být jak větné, tak volbou 1 z N, či kombinace obou, neexistuje náhradní/opravný termín. (20 bodů)
- Vypracování projektů - 1 projekt (vytvoření programu, dle zadání) s příslušnou dokumentací. (20 bodů)
- Závěrečná zkouška - písemně, formou testu, kde odpovědi mohou být jak větné, tak volbou 1 z N, či kombinace obou, 2 opravné termíny. (60 bodů - pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 25 body, v opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.)