Detail předmětu
Pedagogická psychologie
IPSO Ak. rok 2011/2012 letní semestr 5 kreditů
Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V předmětu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 52 hod. přednášky
Zajišťuje ústav
Přednášející
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Získání předpokladů k hlubšímu pochopení a zvládnutí psychologických determinant problémů, vázaných na oblast pedagogické praxe.
Cíle předmětu
Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základní vstupním předpokladem je především zájem o danou tematiku.
Literatura studijní
- Elektronické studijní opory/texty dostupne na http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz
Literatura referenční
- Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (CS)
- Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál, 1997. (CS)
- Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000. (CS)
Osnova přednášek
- Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
- Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
- Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
- Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
- Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
- Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
- Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
- Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
- Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
- Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
- Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.