Detail předmětu
Tvorba aplikací pro mobilní zařízení
TAM Ak. rok 2011/2012 zimní semestr 5 kreditů
Specifika mobilních zařízení: hardwarová, softwarová omezení, specifika uživatelských rozhraní; přehled a charakteristiky existujících mobilních platforem. Operační systém Windows Mobile: historie, vývoj, verze, možnosti, hardware, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, speciální aplikace, .NET Compact Framework, práce s periferními zařízeními, vstup, výstup přehrávání video a audio, ActiveSync a komunikace s PC. Zobrazování 3D scén v prostředí Windows Mobile: OpenGL ES, DirectX, Direct3D - specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, pojetí, dostupná sada příkazů a objektů, model tvorby aplikace. Operační systém Symbian: specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, speciální aplikace, přehrávání video a audio. Operační systém Android: specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, speciální aplikace, přehrávání video a audio. Java - Micro Edition (J2ME): specifikace, standardizace, vývoj, podporovaná zařízení, nástroje pro vývoj a distribuci aplikací, pravidla tvorby aplikací, prvky rozhraní, přehrávání video a audio, přehled knihovních funkcí a tříd. Zobrazování 3D scén v prostředí J2ME: M3G (JSR 184) - historie, specifikace, podporovaná zařízení, přehled knihovních funkcí a tříd; Mascot Capsule - historie, specifikace, podporovaná zařízení, přehled knihovních funkcí a tříd; tvorba 3D aplikací a her, nadstavbové knihovny, znovupoužitelný software.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 26 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
- Student se seznámí s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací.
- Student získá přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání.
- Naučí se základy tvorby aplikací v systémech Windows Mobile, Symbian, Android, J2ME.
- Naučí se základy 3D zobrazování na mobilních zařízeních s využitím OpenGL ES, DirectX/Direct3D, M3G.
- Student získá přehled možností zobrazování videa a audia na mobilních zařízeních a jejich přenosu a kódování.
- Student se zaměří na jednu z platforem a v rámci týmu vytvoří aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; vytvoří projektovou dokumentaci a projekt obhájí.
- Student se naučí vyhledávat informace v angličtině k velice aktuálním technologiím
- Student se naučí vytvářet projekty v malém týmu
- Student se naučí prezentaci a obhajobě výsledků v malém projektu
- Student bude veden ke kreativnímu a inovativnímu návrhu projektu
Cíle předmětu
Seznámit se s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací, získat přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání. Naučit se základy tvorby aplikací v systémech Windows Mobile, Symbian, Android, J2ME, naučit se základy 3D zobrazování na mobilních zařízeních s využitím OpenGL ES, DirectX/Direct3D, M3G. Získat přehled možností zobrazování videa a audia na mobilních zařízeních a jejich přenosu a kódování. Zaměřit studenta na jednu z platforem a v rámci týmu vytvořit aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; procvičit tvorbu projektové dokumentace a obhajobu projektu.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
- Základní znalost tvorby uživatelských rozhraní (předmět ITU).
- Znalost základů počítačové grafiky a 3D vykreslování s hardwarovou akcelerací (předmět PGR).
- Znalost objektově orientovaného návrhu aplikací (+ jeden z jazyků C++, C#, Java)
- Znalost základů operačních systémů (v rozsahu bakalářského studia FIT)
Osnova přednášek
Struktura přednášek ještě není definitivní
1. Úvod do předmětu a problematiky, organizace předmětu
2. Operační systém Windows Mobile I
3. Operační systém Windows Mobile II
4. OpenGL ES (for Embedded Systems)
5. Windows Mobile DirectX a Direct3D
6. Symbian
7. Android
8. J2ME (Java - Micro Edition)
9. J2ME - 3D aplikace a hry
10. Demonstrační cvičení - Windows Mobile, tvorba uživatelských rozhraní, práce s periferiemi
11. Demonstrační cvičení - Windows Mobile, tvorba 3D aplikací, her, video, audio
12. Demonstrační cvičení - Symbian, tvorba uživatelských rozhraní, zobrazování grafiky, audio
13. Demonstrační cvičení - J2ME, tvorba uživatelských rozhraní, zobrazování grafiky, audio
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
- Půlsemestrální test - 10 bodů
- Hodnocený projekt s obhajobou - 40 bodů
- Závěrečná písemná zkouška - 50 bodů