Detail předmětu
Základy umělé inteligence
IZUe Ak. rok 2014/2015 zimní semestr 4 kredity
Řešení úloh, prohledávání stavového prostoru, rozklad na podúlohy, hraní her. Reprezentace znalostí. Základy jazyků PROLOG a LISP. Principy strojového učení. Příznakové a strukturální rozpoznávání obrazů. Základy počítačového vidění. Základní principy práce s přirozeným jazykem. Aplikační oblasti umělé inteligence.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se seznámí s metodami řešení úloh a získají i základní informace o strojovém učení, počítačovém vidění a zpracování přirozeného jazyka. Budou schopni navrhovat programy využívající heuristik při řešení problémů.
Cíle předmětu
Seznámit studenty se základy umělé inteligence, především s přístupy k řešení problémů, s principy strojového učení a s problematikou obecné teorie rozpoznávání. Studenti získají i základní informace o počítačovém vidění a zpracování přirozeného jazyka.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Žádné.
Literatura studijní
- Zboril,F., Hanacek,P.: Artificial intelligence, Texts, BUT Brno, 1990, ISBN 80-214-0349-7
- Marik,V., Stepanková,O., Lazansky,J. and others: Artificial intelligence (1)+(2), ACADEMIA Praha, 1993 (1), 1997 (2), ISBN 80-200-0502-1
Literatura referenční
- Russel,S., Norvig,P.: Artificial Intelligence, Prentice-Hall, Inc., 1995, ISBN 0-13-360124-2, second edition 2003, ISBN 0-13-080302-2
- Luger,G.F., Stubblefield,W.A.: Artificial Intelligence, The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc., 1993, ISBN 0-8053-4785-2
Osnova seminářů
- Úvod, typy UI úloh, metody řešení úloh (BFS, DFS, DLS, IDS).
- Metody řešení úloh, pokr. (BS, UCS, Backtracking, Forward checking).
- Metody řešení úloh pokr. (BestFS, GS, A*, IDA, SMA, Hill Climbing, Simulated annealing, Heuristic repair).
- Metody řešení úloh pokr. (Rozklad na podproblémy, AND/OR grafy).
- Metody hraní her (minimax, alfabeta, hry s nejistotou).
- Logika a UIN, resoluční metoda a její využití při řešení úloh.
- Reprezentace znalostí (základní schémata).
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku PROLOG.
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku LISP.
- Strojové učení.
- Základy obecné teorie rozpoznávání.
- Principy počítačového vidění.
- Principy zpracování přirozeného jazyka.
Osnova počítačových cvičení:
- Řešení úloh - jednoduché programy.
- Řešení úloh - hraní her.
- Jazyk PROLOG - seznámení s jazykem.
- Jazyk PROLOG - jednoduché individuální programy.
- Jazyk LISP - seznámení s jazykem.
- Jazyk LISP - jednoduché individuální programy.
- Jednoduché programy pro rozpoznávání obrazů.
Průběžná kontrola studia
Nejméně 15 bodů získaných v průběhu semestru.
Kontrolovaná výuka
Výuka není kontrolována.