Detail předmětu
Projektový manažer
PMA Ak. rok 2015/2016 letní semestr 5 kreditů
Předmět se zabývá třemi oblastmi kompetencí podle standardu IPMA. Technické kompetence: Úspěšnost řízení projektu. Zainteresované strany. Požadavky a cíle projektu. Rizika a příležitosti. Kvalita projektu. Organizace projektu. Týmová práce. Řešení problémů. Struktury v projektu. Rozsah a dodávané výstupy projektu. Čas a fáze projektu. Zdroje pro projekt. Náklady a financování. Obstarávání a smluvní vztahy. Změny v projektu. Kontrola, řízení a podávání zpráv. Informace a dokumentace. Komunikace v projektu. Zahájení projektu. Ukončení projektu. Behaviorální kompetence: Vůdcovství. Zainteresovanost a motivace. Sebekontrola. Asertivita. Uvolnění. Otevřenost. Kreativita. Orientace na výsledky. Výkonnost. Diskuze. Vyjednávání. Konflikty a krize. Spolehlivost. Porozumění hodnotám. Etika. Kontextové kompetence: Orientace na projekt. Orientace na program. Orientace na portfolio. Realizace projektu, programu a portfolia. Trvalá organizace. Byznys. Systémy, produkty, technologie. Personální management. Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí. Finance. Právo.
Studenti mohou využít zvýhodněné cenové nabídky pro vykonání zkoušky u SPŘ vzhledem k tomu, že VUT v Brně je korporátním členem SPŘ.
Předmět PMA je akreditován u SPŘ pro přípravu na certifikaci i recertifikaci IPMA pro stupně D a C.
Studenti mohou získat Národní certifikát studentů (NCS).
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 26 hod. cvičení
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
- Student porozumí jak řídit projekty, vytvářet plány a pomocné plány projektů zahrnující analýzu rizik.
- Naučí se definovat projektové zdroje pro přidělení k úkolům a přerozdělení zdrojů.
- Student bude schopný osvojit si a aplikovat znalosti a dovednosti z oblasti projektového řízení v příslušném kontextu.
- Student bude schopný aplikovat znalosti z projektového řízení jako člen týmu v projektu.
- Získané kompetence odpovídají požadavkům mezinárodně platné certifikace IPMA stupně D a C.
Cíle předmětu
Cílem výuky v předmětu PMA je získat komplexní a ucelený přehled v projektovém řízení podle standardu IPMA (International Project Management Association), nácvik důležitých technik, metod a dovedností osvědčených v každodenní projektové praxi a tím připravit studenty na písemnou zkoušku pro mezinárodní certifikaci dle IPMA stupně D a C. Po úspěšném absolvování předmětu, student splní nutnou podmínku uchazeče o mezinárodně platnou certifikaci IPMA ve stupni D.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
- Znalosti vyšší matematiky.
Literatura studijní
- Kerzner, H.: Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, 9th ed., John Wiley & Sons, Inc., 2006, ISBN 13 978-0-471-74187-9.
- Ježková, Z., Krejčí, H., Lacko, B., Švec, J.: Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-1-7.
- Lacko, B., Švec, J., Balatková, M. a kol. : Specifika technických projektů - Pracovní sešit k Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-2-4.
- Svozilová, A.: Projektový management, GRADA Publishing, 2007, ISBN 80-247-1501-5.
- Rosenau, M. D.: Řízení projektů, Computer Press, 2007, 344 s., ISBN 80-7226-218-1.
Literatura referenční
- IPMA ICB IV.: Individual Competence Baseline for Project, Programme E Portfolio Management version 4.0. Vyd. IPMA, 2015, ISBN 978-94-92338-00-6.
- Doležal J., Máchal P., Lacko B. a kol.: Projektový management podle IPMA, 2. aktualizované a doplněné vydání, Grada, 2012, ISBN 978-80-247-4275-5.
- Pitaš, J. a kol.: Národní standard kompetencí projektového řízení, Společnost pro projektové řízení, o.s., 2012, ISBN 978-80-214-4058-6.
Osnova přednášek
- Úvodní informace. Struktura a cíle předmětu. Certifikace v projektovém řízení. Certifikace podle IPMA. Standard IPMA v3.1. 1.01 Úspěšnost řízení projektu, 1.02 Zainteresované strany, 1.03 Požadavky a cíle projektu.
- 1.04 Rizika a příležitosti, 1.05 Kvalita, 1.06 Organizace projektu, 1.19 Zahájení.
- 1.07 Týmová práce, 1.08 Řešení problémů, 1.09 Struktury v projektu.
- 1.10 Rozsah a výstupy/dodávky projektu, 1.11 Čas a fáze projektu, 1.12 Zdroje.
- 1.13 Náklady a financování, 1.14 Obstarávání a smluvní vztahy, 1.15 Změny.
- 1.16 Kontrola, řízení a podávání zpráv, 1.17 Informace a dokumentace, 1.18 Komunikace, 1.20 Ukončení projektu.
- 2.01 Vůdcovství, 2.02 Zainteresovanost a motivace, 2.03 Sebekontrola, 2.04 Asertivita.
- 2.05 Uvolnění, 2.06 Otevřenost, 2.07 Kreativita.
- 2.08 Orientace na výsledky, 2.09 Výkonnost, 2.10 Diskuze, 2.11 Vyjednávání.
- 2.12 Konflikty a krize, 2.13 Spolehlivost, 2.14 Porozumění hodnotám, 2.15 Etika.
- 3.01 Orientace na projekt, 3.02 Orientace na program, 3.03 Orientace na portfolio, 3.04 Realizace projektu, programu a portfolia, 3.05 Trvalá organizace.
- 3.06 Byznys, 3.07 Systémy, produkty, technologie, 3.08 Personální management, 3.09 Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí, 3.10 Finance, 3.11 Právo.
- Závěrečná písemná práce.
Osnova numerických cvičení
- Sestavení týmů. Sebehodnotící test. Metoda šesti otázek.
- Implementace projektového řízení v organizaci.
- Techniky gramofonová deska a negativní dotazování. Simulace vedení diskuze a porady.
- Dispersonifikace a řešení problému metodami mediace a facilitace.
- "KOTEL" - obdobně jako u veřejného vystoupení - pod palbou otázek bude veřejné vystoupení zaznamenané na videokameru.
- "ETICKÝ KODEX" - vlastní i skupinový etický kodex, "PAPÍROVÁ VĚŽ" - obdobně jako u veřejného vystoupení - pod palbou otázek bude veřejné vystoupení zaznamenané na videokameru.
- Postupy výběru vhodných pracovníků pro projekt, (volba vhodného typu organizační struktury).
- SWOT analýza. Logický rámec.
- Rozhodování o optimálních zdrojích financování projektů: Čistá současná hodnota kapitálu.
- EVM - Metoda řízení dosažené hodnoty projektu.
- Analýza rizik.
- Síťový graf, vyrovnání zdrojů.
- Závěrečné testování.
Průběžná kontrola studia
- Aktivně se zúčastnit minimálně 10 cvičení.
- Odevzdat 3 domácí úlohy.
- Získat celkově minimálně 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
- Aktivní účast na minimálně 10 cvičeních.
- 3 hodnocené domácí úlohy.
- Závěrečný písemný test.
Zařazení předmětu ve studijních plánech