Detail předmětu
Grafická a zvuková rozhraní a normy
GZN Ak. rok 2021/2022 zimní semestr 5 kreditů
Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem, historie grafických aplikačních rozhraní, grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT, grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, historie norem používaných v grafice a multimédiích, grafické formáty, VRML, komprese obrazů a videa, přenos grafických a multimediálních dat.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 12 hod. pc laboratoře
- 14 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 51 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
- 9 bodů půlsemestrální test (písemná část)
- 40 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cvičící
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se naučí historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámí se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučí se též možnostem a současnému stavu standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Konečně, studenti se seznámí i s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se zdokonalí v práci s literaturou a prohloubí své praktické dovednosti při práci s programovacím jazykem C/C++.
Cíle předmětu
Naučit se historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámit se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučit se stavu a možnostem standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Seznámit se s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Technické vybavení
komerční
- Microsoft Visual C++, Borland C++ Builder
volně dostupné- GNU C++
Literatura studijní
- Graham Sellers , Richard S Wright Jr., et al.: OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference (7th Edition), Addison-Wesley Professional; 7 edition (July 31, 2015), ISBN 978-0672337475
- Frank Luna: Introduction to 3D Game Programming with DirectX 12, Mercury Learning & Information; Pap/DVD edition (March 24, 2016), ISBN: 978-1942270065
- Jason Gregory: Game Engine Architecture, Third Edition, A K Peters/CRC Press; 3 edition (August 17, 2018), ISBN: 978-1138035454
Osnova přednášek
- Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
- Historie grafických aplikačních rozhraní
- Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
- Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
- Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
- Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
- Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
- Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
- Historie norem používaných v grafice a multimédiích
- Grafické formáty
- VRML - Virtual Reality Modeling Language
- Komprese obrazů a videa
- Přenos grafických a multimediálních dat
Průběžná kontrola studia
- půlsemestrální test - 9 bodů
- projekt - 40 bodů
- závěrečná zkouška - 51 bodů, min zisk 20 bodů
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2, obor MBI, MBS, MGM, MIN, MIS, MMM, MPV, MSK, libovolný ročník, volitelný
- Program MITAI, obor NADE, NBIO, NCPS, NEMB, NGRI, NHPC, NIDE, NISD, NISY, NISY do 2020/21, NMAL, NMAT, NNET, NSEC, NSEN, NSPE, NVER, libovolný ročník, volitelný
- Program MITAI, obor NVIZ, libovolný ročník, povinný