Detail předmětu
Projektový manažer
PMA Ak. rok 2021/2022 letní semestr 5 kreditů
Předmět se zabývá třemi oblastmi kompetencí podle standardu IPMA. Kontextové kompetence: Strategie. Systém řízení, struktura a procesy. Shoda se standardy a předpisy. Moc a zájmy. Kultura a hodnoty. Behaviorální kompetence: Sebereflexe a sebeřízení. Osobní integrita a odpovědnost. Komunikační dovednosti. Zainteresovanost a vztahy. Vůdcovství. Týmová práce. Konflikty a krize. Nápaditost, vynalézavost, důvtip. Vyjednávání. Orientace na výsledky. Technické kompetence: Návrh projektu. Požadavky a cíle. Rozsah. Čas. Organizace projektu a práce s informacemi. Kvalita. Finance. Zdroje. Obstarávání. Plánování a kontrola. Hrozby a příležitosti. Zainteresované strany. Změna a transformace.
Studenti mohou využít zvýhodněné cenové nabídky pro vykonání certifikační zkoušky u IPMA CZ vzhledem k tomu, že VUT v Brně je korporátním členem SPŘ.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 26 hod. cvičení
Bodové hodnocení
- 48 bodů půlsemestrální test (písemná část)
- 12 bodů numerická cvičení
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cvičící
Stránky předmětu
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
- Student porozumí jak řídit projekty, vytvářet plány a pomocné plány projektů zahrnující analýzu rizik.
- Naučí se definovat projektové zdroje pro přidělení k úkolům a přerozdělení zdrojů.
- Student bude schopný osvojit si a aplikovat znalosti a dovednosti z oblasti projektového řízení v příslušném kontextu.
- Student bude schopný aplikovat znalosti z projektového řízení jako člen týmu v projektu.
- Získané kompetence odpovídají požadavkům mezinárodně platné certifikace IPMA stupně D a C.
Cíle předmětu
Cílem výuky v předmětu PMA je získat komplexní a ucelený přehled v projektovém řízení podle standardu IPMA (International Project Management Association), nácvik důležitých technik, metod a dovedností osvědčených v každodenní projektové praxi a tím připravit studenty na písemnou zkoušku pro mezinárodní certifikaci dle IPMA stupně D a C. Po úspěšném absolvování předmětu, student splní nutnou podmínku uchazeče o mezinárodně platnou certifikaci IPMA ve stupni D.
Proč je předmět vyučován
Tvorba produktů informačních technologií probíhá v současné době převážně formou projektů. Studenti získají komplexní a ucelený přehled v projektovém řízení podle standardu IPMA (International Project Management Association). Procvičí si důležité techniky, seznámí se s metodami a získají dovednosti osvědčené v každodenní projektové praxi. Studenti budou připraveni na písemnou zkoušku pro mezinárodní certifikaci dle IPMA stupně D a C.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
- Znalosti vyšší matematiky.
Technické vybavení
komerční
- MS Project
Literatura studijní
- Kerzner, H.: Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, 9th ed., John Wiley & Sons, Inc., 2006, ISBN 13 978-0-471-74187-9.
- Ježková, Z., Krejčí, H., Lacko, B., Švec, J.: Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-1-7.
- Lacko, B., Švec, J., Balatková, M. a kol. : Specifika technických projektů - Pracovní sešit k Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-2-4.
- Svozilová, A.: Projektový management, GRADA Publishing, 2007, ISBN 80-247-1501-5.
- Rosenau, M. D.: Řízení projektů, Computer Press, 2007, 344 s., ISBN 80-7226-218-1.
- Doležal J. a kol.: Projektový management Komplexně, prakticky a podle světových standardů, Grada Publishing, 2016, ISBN 978-80-247-5620-2.
Literatura referenční
- Máchal P., Ondrouchová M., Krunčíková I., Nováková M., Chlupatý P. and Motal M.: Mezinárodní standard projektového řízení IPMA ICB v. 4. Praha, IPMA Czech Republic. Publikace (IPMA). 2017, ISBN 978-80-7326-285-3.
- IPMA ICB IV.: Individual Competence Baseline for Project, Programme E Portfolio Management version 4.0. Vyd. IPMA, 2015, ISBN 978-94-92338-00-6.
- Doležal J., Máchal P., Lacko B. a kol.: Projektový management podle IPMA, 2. aktualizované a doplněné vydání, Grada, 2012, ISBN 978-80-247-4275-5.
- Doležal J.: Projektový management: komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada), 2016, ISBN 978-80-247-5620-2.
- Pitaš, J. a kol.: Národní standard kompetencí projektového řízení, Společnost pro projektové řízení, o.s., 2012, ISBN 978-80-214-4058-6.
Osnova přednášek
- Úvodní informace. Struktura a cíle předmětu. Certifikace v projektovém řízení. Certifikace podle IPMA. Standard IPMA ICB v.4. 1.01 Strategie, 1.02 Systém řízení, struktura a procesy.
- 1.03 Shoda se standardy a předpisy, 1.04 Moc a zájmy, 1.05 Kultura a hodnoty.
- 2.01 Sebereflexe a sebeřízení, 2.02 Osobní integrita a odpovědnost.
- 2.03 Komunikační dovednosti, 2.04 Zainteresovanost a vztahy, 2.05 Vůdcovství.
- 2.06 Týmová práce, 2.07 Konflikty a krize, 2.08 Nápaditost, vynalézavost, důvtip.
- 2.09 Vyjednávání, 2.10 Orientace na výsledky.
- 3.01 Návrh projektu, 3.02 Požadavky a cíle.
- 3.03 Rozsah, 3.04 Čas.
- 3.05 Organizace projektu a práce s informacemi, 3.06 Kvalita.
- 3.07 Finance, 3.08 Zdroje, 3.09 Obstarávání.
- 3.10 Plánování a kontrola, 3.11 Hrozby a příležitosti.
- 3.12 Zainteresované strany, 3.13 Transformace a organizační změny.
- Závěrečná písemná práce.
Osnova numerických cvičení
- Sestavení týmů. Sebehodnotící test. Postupy výběru vhodných pracovníků pro projekt, (volba vhodného typu organizační struktury).
- "ETICKÝ KODEX" - vlastní i skupinový etický kodex.
- "KOTEL" - veřejné vystoupení - pod palbou otázek bude veřejné vystoupení zaznamenané na videokameru. Simulace vedení diskuze a porady. Simulace vedení diskuze a porady.
- "PAPÍROVÁ VĚŽ" - obdobně jako u veřejného vystoupení - pod palbou otázek bude veřejné vystoupení zaznamenané na videokameru.
- Techniky gramofonová deska a negativní dotazování. Dispersonifikace a řešení problému metodami mediace a facilitace.
- Implementace projektového řízení v organizaci. Logický rámec.
- Metody odhadování a časového plánování.
- Analýza příčin a následků. Matice odpovědnosti (RASCI).
- Rozhodování o optimálních zdrojích financování projektů. Čistá současná hodnota kapitálu.
- SWOT analýza. EVM - Metoda řízení dosažené hodnoty projektu.
- Analýza rizik. Metoda RIPRAN.
- Síťový graf, vyrovnání zdrojů.
- Závěrečné testování.
Cvičení se vztahují dle pořadí přednášek k odpovídajícím elementům Mezinárodního standardu ICB IV.
Průběžná kontrola studia
- Prezence na cvičeních - až 12 bodů.
- 3 domácí úlohy - úhrnem za 40 bodů.
- Závěrečný písemný test - 48 bodů.
Metody vyučování
Výuka se realizuje formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Cvičení podporuje zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Kontrolovaná výuka
- Aktivní účast na minimálně 10 cvičeních.
- 3 hodnocené domácí úlohy.
- Závěrečný písemný test.
Pokud se student nemůže cvičení z vážného důvodu (například pro nemoc) zúčastnit a tento důvod doloží v souladu s Článkem 55 Studijního a zkušebního řádu VUT, může se cvičení se stejným tématem zúčastnit s jinou skupinou (na což dotyčného cvičícího upozorní) nebo může požádat svého cvičícího o zadání náhradního úkolu, za který může získat stejný počet bodů jako za cvičení, které nahrazuje.
Podmínky zápočtu
- Aktivně se zúčastnit minimálně 10 cvičení.
- Odevzdat 3 domácí úlohy.
- Získat celkově minimálně 50 bodů.
Způsob kontaktu s vyučujícím
Vyučující mají vypsané konzultační hodiny.
Zařazení předmětu ve studijních plánech