Detail předmětu

Analýza a návrh informačních systémů

AIS Ak. rok 2023/2024 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Softwarové projekty, modely životního cyklu vývoje SW. Modelovací techniky jazyka UML 2. Agilní modelování a agilní vývoj. Úvod do metodiky Unified process. Fáze zahájení, sběr a specifikace požadavků. Fáze rozpracování, model domény a systémové operace. Návrh architektury, architektonické vzory a rámce. Zodpovědnosti objektů a návrh tříd, principy GRASP. Návrhové vzory. Agilní metodiky vývoje, návrh řízený testem, refaktorizace. Činnosti v dalších iteracích. Projekt zaměřený na analýzu požadavků a návrh.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zápočet+zkouška (písemná)

Rozsah

  • 39 hod. přednášky
  • 13 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 51 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 15 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 34 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Stránky předmětu

Cíle předmětu

  • Cílem předmětu je seznámit studenty s objektově orientovanými a agilními metodami a prostředky používanými při vývoji informačních systémů a naučit je tyto metody a prostředky používat.
  • Studenti budou znát vybrané objektově orientované a agilní metody a techniky používané při vývoji informačních systémů na pokročilé úrovni.
  • Budou schopni vytvářet vhodné modely při analýze a návrhu informačních systémů a to zejména využitím objektově-orientovaného přístupu a modelovacích technik s využitím jazyka UML.
  • Studenti se naučí formou projektu analyzovat problém a navrhovat jeho řešení. Naučí se obhajovat jak dílčí tak konečné výsledky projektu.

Proč je předmět vyučován

Analýza požadavků na budoucí či měněný software a jeho následný návrh představují důležité předpoklady pro efektivní implementaci software a jeho úspěšné nasazení, provoz a údržbu, ať už e jedná o vývoj informačních systémů, mobilních aplikací nebo "embedded" software pro jednoúčelová zařízení. Správný objektový návrh, znalost UML či agilních přístupů, moderních technologií pro implementaci či usnadnění vývoje (správa kódu, CI/CD, atp.), jsou užitečné pro každého vývojáře/programátora, návrháře, analytika, či systémového architekta.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

  • Znalost základů softwarového inženýrství.
  • Znalost paradigmat a praktické zkušenosti z oblasti objektově-orientovaného programování.

Literatura referenční

  • Arlow, J., Neustadt, I.: UML a unifikovaný proces vývoje aplikací. Computer Press, 2003, 408 s., ISBN: 80-7226-947-X.

Osnova přednášek

  1. Úvodní informace a softwarové projekty
  2. Jazyky pro modelování software - funkčně/objektově orientovaný návrh a jazyk UML 2, pohledy na architekturu software
  3. Jazyk UML
  4. Novinky v UML a agilní modelování
  5. Unified process a jeho fáze zahájení - analýza požadavků, FURPS+ a modelování případů užití
  6. Fáze rozpracování v Unified process - model domény, systémový diagram sekvence a kontrakty operací
  7. Návrh architektury - vrstvená architektura, závislosti balíků a jejich eliminace, princip oddělení modelu a pohledu
  8. Architektonické vzory - Model-View-Controller (MVC), Presentation-Control-Entity-Mediator-Foundation (PCMEF), Model-View-Presenter (MVP)
  9. Objektově orientovaný návrh - návrh řízený zodpovědnostmi (Responsibility-Driven Design, RDD), návrhové vzory GoF, principy GRASP
  10. Principy objektově orientovaného návrhu - principy SOLID, viditelnost a rozsah použití objektů
  11. Vývoj software - vývoj řízený testem, refaktorizace kódu
  12. Anti-vzory a osvědčené praktiky vývoje software
  13. Praktické příklady, opakování a demonstrace/procvičování analýzy a návrhu software

Osnova ostatní - projekty, práce

  • Neformální specifikace základních požadavků na část informačního systému, která je předmětem řešení projektu.
  • Dokumentace analýzy požadavků a návrhu vybrané části aplikace vytvořená v jazyce UML.

Průběžná kontrola studia

  • Půlsemestrální písemná zkouška, neexistuje náhradní/opravný termín, omluvené neúčasti řeší zástupce garanta.
  • Vypracování a odevzdání výsledků projektu v předepsaných termínech, omluvené neúčasti řeší cvičící.
  • Závěrečná zkouška, kde je pro získání bodů ze zkoušky nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body (v opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body). Omluvenou neúčast řeší zástupce garanta.

Podmínky zápočtu

Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním výsledků projektu a jejich obhajobou v předepsaných termínech a ziskem minimálně 24 bodů za bodované aktivity v průběhu semestru.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru