Detail předmětu
Fyzikální seminář
IFS Ak. rok 2023/2024 zimní semestr 2 kredity
Předmět sleduje několik základních cílů.
Prvním cílem je opakování znalostí středoškolské látky z fyziky se zaměřením na základní pojmy a metody používané ve fyzice, mechaniku, elektřinu a magnetismus.
Druhým cílem předmětu je rozvoj inženýrského myšlení, zvýšení schopností analyzovat jednoduché i složité fyzikální a technické problémy a jejich řešení.
Třetím cílem předmětu je pochopit základní fyzikální zákony a souvislosti. Proč věci fungují, jak fungují. Cílem je nejen popis fyzikální reality, ale hlavně porozumění fyzikálním principům.
Předmět je vhodný pro všechny studenty, zejména však pro ty, kteří přišli ze středních škol, kde se fyzika vyučovala v omezeném rozsahu, a nebo nebyla vyučována vůbec.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. cvičení
Zajišťuje ústav
Cvičící
Cíle předmětu
Doplnění a rozšíření středoškolské látky z fyziky se zaměřením na mechaniku, elektřinu a magnetizmus. Předmět je vhodný pro studenty, kteří přišli ze středních škol, kde se fyzika vyučovala v omezeném rozsahu, a nebo nebyla vyučována vůbec.
- Doplnění středoškolské látky,
- zlepšení analytického myšlení,
- získání schopností analyzovat jednoduché i složité fyzikální a technické problémy,
- porozumění fyzikálním zákonům a dějům,
- porozumění, proč věci v přírodě fungují tak, jak fungují.
Proč je předmět vyučován
Pro inženýra je nezbytné, aby uměl řešit složité komplexní technické problémy z různých oblastí technologií. Nezbytným předpokladem je kreativní a analytické myšlení na jehož rozvoj je předmět zaměřen.
Fyzika přináší inženýrům nejen poznatky o fungování přírodních zákonů, ale také je učí, jak složité problémy analyzovat, popisovat a řešit.
Pokud inženýr získá tyto schopnosti, bude úspěšný po celou dobu svého profesního působení.
Předmět je vhodný pro všechna IT zaměření. Zejména však pro specializace na hardware, IoT, kyberfyzikální systémy, robotiku, vestavěné systémy, průmyslové IT systémy, počítačovou grafiku a multimédia, virtuální a rozšířenou realitu, počítačové vidění, herní průmysl, zpracování zvuku, řeči a přirozeného jazyka, bioinformatiku, inteligentní systémy, inteligentní zařízení, matematické metody v IT.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Středoškolská matematika a fyzika.
Literatura studijní
- Halliday, David - Resnick, Robert - Walker, Jearl: Fyzika. VUTIUM - 2013. ISBN: 978-80-214-4123-1.
- Středoškolské učebnice fyziky.
Osnova numerických cvičení
Rámcový obsah kurzu:
- Základní pojmy
- Vektory a jejich použití
- Kinematika, přímočaré pohyby, volný pád
- Pohyb po kružnici
- Křivočaré pohyby
- Dynamika, Newtonovi zákony
- Práce, potenciální energie, kinetická energie
- Elektrické pole, Coulombův zákon,
- Gaussova věta elektrostatiky
- Elektrický potenciál, elektrický proud
- Elektrická energie, kapacita, kondenzátory, rezistory
- Magnetické pole
- Závěrečné shrnutí
Průběžná kontrola studia
Zápočet bude udělen, pokud student nemá více než dvě neúčasti na cvičení (i nezdůvodněné). Vyšší počet neúčastí musí být řádně omluveno (lékařské potvrzení, apod.).
Účast na demonstračních cvičeních je povinná. Kontrola se provádí prostřednictvím prezenční listiny.
Podmínky zápočtu
Zápočet bude udělen, pokud student nemá více než dvě neúčasti na cvičení (i nezdůvodněné). Vyšší počet neúčastí musí být řádně omluven (lékařské potvrzení, apod.).
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BIT, 1. ročník, volitelný
- Program BIT (anglicky), 1. ročník, volitelný
- Program IT-BC-3, obor BIT, 1. ročník, volitelný