Detail předmětu
Teorie her
THE Ak. rok 2023/2024 zimní semestr 5 kreditů
Předmět se zabývá Matematickou teorií her, která někdy také bývá nazývána jako Teorie interaktivního rozhodování. Teorie her se stala vyhledávaným nástrojem pro analýzu chování inteligentních jedinců v mnoha situacích soupeření nebo spolupráce. Tradičně bývá tato matematická teorie aplikována v oblastech řízení, ekonomických modelech, psychologii, sociologii, mezinárodních vztazích, evoluční biologii, ale taky v informatice (například v sítových protokolech). Z pohledu informatiky je teorie her rozšířením oboru umělé inteligence o algoritmy rozhodování, soupeření a vyjednávání. Souvisí částečně s multi-agentními přístupy. Hry budou považovány za modely reálných či imaginárních situací s prvky inteligence a soupeření. Studenti se v rámci tohoto předmětu seznámí se základním dělením her podle mechanismu provádění hry (sekvenční, strategické), rozložení zisků ve hře (s nulovým/nenulovým součtem), možnosti případné spolupráce (kooperativní, nekooperativní) a dále dle stavu informace ve hře (s neúplnou/úplnou informací). Po úvodním pochopení základních principů bude zaveden prvek opakování do hry (repeated games) a jeho vliv na chování hráčů. V druhé polovině předmětu budou rozebírány aplikace teorie her, mechanism design a jeho aplikace v aukcích nebo veřejných volbách, ekonomické modely trhu a další.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 26 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 60 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
- 40 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cvičící
Stránky předmětu
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům vzdělání v oblasti racionálního strategického rozhodování v konfliktních situacích, naučit je vytvářet modely těchto situací, na základě modelů situace analyzovat a případně predikovat jejich vývoj a následky. Předmět doplňuje výuku umělé inteligence o oblast strategického rozhodování. Aplikace a použití budou směřovány do informatiky (řízení, rozhodování, bezpečnost, hraní her, sítě) a také do společenských věd jako jsou ekonomie, sociologie a mezinárodní vztahy.
Základní získanou znalostí bude přehledová znalost teorie her a množství jejích návazných aplikací v technice a společenských vědách. Studenti by měli být po absolvování předmětu schopni vytvořit jednoduchý model zadané herní situace a predikovat její pravděpodobný vývoj.
V obecnější rovině dává studium racionálního rozhodování jistou průpravu ve schopnosti problémy analyzovat, hledat možné strategie v jejich řešení, strategiím přisuzovat možný užitek a v rámci toho se pak správně rozhodovat. Matematické modely v teorii her také ukazují jasná řešení mnoha problémů v běžném životě. Navíc předmět přináší řadu aplikací informatiky v přírodních a společenských vědách.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Studenti by měli mít základní znalosti diskrétní matematiky, algebry a matematické analýzy jako základních prostředků pro popis řešených problémů. Z ryze informatických prerekvizit je vyžadována znalost základů modelování a simulace, a dále pak základů umělé inteligence.
Literatura studijní
- Cesa-Bianci, N., Lugosi, G.: Prediction, Learning, and Games, Cambridge University Press, 2006
- Shubik, M.: Game Theory in the Social Sciences: Concepts and Solutions, MIT Press, 1984
- McCarty, N., Mierowitz, N.: Political Game Theory: An Introduction, Cambridge University Press, 2007
- Osbourne, M.J., Rubinstein, A.: A Course in Game Theory, MIT Press, 1994
- Fudenberg, D., Tirole, J.: Game Theory, MIT Press, 1991
- Schelling, T. S. : The Strategy of Conflict, Harvard Press, 1980
- Dugatkin, L., Reeve, H.: Game Theory and Animal Behavior, Oxford University Press, 1988
- Morrow, J.: Game Theory for Political Scientists, Princeton University Press, 1994
- Mailath, G., Samuelson, L.: Repeated Games and Reputations, Oxford University Press, 2006
- Gintis, H.: Game Theory Evolving, Princeton University Press, 2000
- Miller, J.: Game Theory at Work, McGraw-Hill, 2003
- Straffin, P.D.: Game Theory and Strategy, The Mathematical Association of America, 2003
- Hespanha, J. P.: Noncooperative Game Theory: An Introduction for Engineers and Computer Scientists, Princeton University Press, 2017
Osnova přednášek
- Úvod, historie vzniku TH, motivace pro studium TH, základní pojmy, teorie volby, základní dělení her, vliv informace na hru.
- Dvouhráčové hry s nulovým součtem: koncepce, sedlový bod, minimax theorem.
- Dvouhráčové hry s nenulovým součtem: koncepce, dominance strategií, Nashovo ekvilibrium, základní postupy nalezení Nashova ekvilibria.
- Matematické metody ve hrách s nenulovým součtem - rozbor důkazu Nashovy věty o existenci ekvilibria v konečných hrách, algoritmy výpočtu ekvilibria, grafické řešení her, lineární programování.
- Sekvenční hry s úplnou/neúplnou informací: aplikace sekvenčních her, Stackelbergovo ekvilibrium, zpětná indukce.
- Kooperativní hry a vyjednávání (bargaining): rozbor předpokladů pro kooperativní jednání hráčů, rozbor situace vyjednávání ve hrách s nenulovým součtem, Nash bargaining solution.
- Opakované hry: koncepce (konečný/nekonečný počet opakování), řešení. Aplikace opakovaných her. Vliv opakování na strategické chování.
- Mechanism design: základy podoboru Mechanism design. Volba v situaci neúplné informace.
- Veřejná volba, volební mechanismy: Arrowsův paradox, mechanismy voleb.
- Aukce: zkoumání racionality v aukčních mechanismech. Aplikace v obchodu.
- Korelované ekvilibrium: vliv korelovanosti na chování hráčů, definice korelovaného ekvilibria a jeho vztah k Nashově ekvilibriu, výpočet korelovaného ekvilibria, aplikace.
- Evoluční biologie: strategické chování v kolektivu mnoha jedinců, evolučně stabilní strategie, příklady z přírody.
- Aplikace v ekonomii, aplikace v technice" základní modely oligopolů v analytickém a simulačním řešení, rozbor netriviální případové studie ekonomického modelu. Aplikace TH v počítačových sítích. Aplikace v psychologii, sociologii a mezinárodních vztazích
Osnova ostatní - projekty, práce
V rámci předmětu studenti vypracují individuální projekt z jedné ze tří oblastí:
- Studijní - detailní studium zadaného vědeckého článku a jeho rozbor.
- Implementační - implementace zvoleného algoritmu.
- Aplikační - případová studie zvoleného problému vedoucí k jeho modelu.
Průběžná kontrola studia
individuální projekt (povinnost získat aspoň polovinu bodů), závěrečná zkouška
Kontrolovanou výukou jsou projekt a závěrečná zkouška. Závěrečná zkouška má dva náhradní termíny. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.
Podmínky zápočtu
Vypracování individuálního projektu a získání alespoň poloviny bodů (20 ze 40).
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2, obor MBI, 2. ročník, povinný
- Program IT-MGR-2, obor MBS, MGM, MIS, MPV, libovolný ročník, volitelný
- Program IT-MGR-2, obor MIN, libovolný ročník, povinně volitelný skupina S
- Program IT-MGR-2, obor MMM, libovolný ročník, povinný
- Program IT-MGR-2, obor MSK, 1. ročník, povinně volitelný skupina M
- Program MITAI, obor NADE, NBIO, NCPS, NEMB, NEMB do 2021/22, NGRI, NHPC, NIDE, NISD, NISY do 2020/21, NMAL, NNET, NSEC, NSEN, NSPE, NVER, NVIZ, libovolný ročník, volitelný
- Program MITAI, obor NISY, NMAT, libovolný ročník, povinný