Detail předmětu

Ekonomie informačních produktů

EIP Ak. rok 2025/2026 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických i ne-ekonomických faktorů (současné trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových informačních a komunikačních produktů. Důležitou součástí je rovněž oblast mikroekonomie, jejíž základní principy a teoretická východiska jsou pro optimální řízení ICT produktů stěžejní.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 6 hod. cvičení
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 8 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 56 bodů závěrečná zkouška
  • 20 bodů půlsemestrální test
  • 6 bodů laboratoře
  • 18 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.

  • Schopnost aplikace základních ekonomických a manažerských principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
  • Schopnost jasně definovat a formulovat trh s informačními produkty jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky dnešního ICT prostředí v širších souvislostech dnešní společnosti.
  • Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační produkty.
  • Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
  • Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
  • Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
  • Kritické zhodnocení efektů a dopadů současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.

Literatura studijní

  • Kingsnorth, S.: Strategie digitálního marketingu: Komplexní přístup k budování strategie pro on-line marketing. Lingea, 2022. ISBN: 978-80-7508-714-0.
  • Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557.
  • Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9.
  • Souček, I., Fotr, J., Hájek, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování - Teorie a praxe. Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2499-2.
  • Hall, S.: Strategie B2B digitálního marketingu. Lingea, 2022. ISBN 978-80-7508-713-3.
  • Malý, J.: Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6.
  • Veber, J. a kol.: Management inovací. Management Press, 2016. EAN: EK532410.
  • Kislingerová, E.: Cirkulární ekonomie a ekonomika 3. Grada, 2024. ISBN 978-80-247-0809-6.
  • Kloudová, J.: Kreativní ekonomika - trendy, výzvy, příležitosti. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3608-2.

  • Kotler, P., Keller, K. L.: Marketing Management.  Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • Hanzelková, A.:  Strategické řízení. C.H.Beck-CZ, 2017.  EAN: 9788074006371.
  • Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing,  2008.ISBN 80-86946-69-6.

Osnova přednášek

  1. Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
  2. Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
  3. Informační a kreaktivní ekonomika - business oblast a IT, kreativní průmysl
  4. Management inovací - vymezení inovací jako klíčového faktoru pro úspěšné fungování na trhu IT produktů, inovační stupně/řády a měření jejich efektivnosti, inovační strategie
  5. Věda, technologie & společnost (STS)
  6. Digitální marketing - I. část: základní pojmy a souvislosti, úvod do strategického řízení značky
  7. Digitální marketing - II. část: typy digitálního marketingu, metody analýzy a měření úspěšnosti
  8. Oceňování a verzování IT produktů - strategie a postupy
  9. Management softwarových aktiv (SAM)
  10. Copyright, otázky autorských práv, typy licencí
  11. Uzamčení, náklady přechodu - typy uzamčení a jak tyto situace řešit (tzv. "lock-in" a "vendor lock-in" problém)
  12. Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
  13. Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů

Osnova počítačových cvičení

  • Základní seznámení se s programem JA StartUp
  • Řešení dílčích úkolů (provádění potřebných analýz, zpracování dokumentace, tvorba grafického designu loga vlastní firmy a produkce reklamního videa produktu své firmy).
  • Vyhodnocení úspěšnosti, kritické zhodnocení

Průběžná kontrola studia

Individuální úkol (4 body)
Projekt (14 bodů)
Počítačová cvičení (6 bodů)
Půlsemestrální test (20 bodů)
Závěrečná zkouška (56 bodů)
Půlsemestrální písemná zkouška, individuální úkol, projekt, závěrečná zkouška. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.  Bodovaná účast v počítačových laboratořích. Možnost nahrazení po dohodě s vyučující (např. formou zpracování individuálního úkolu).

Způsob kontaktu s vyučujícím

Emailem.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru