Detail předmětu
Úvod do softwarového inženýrství
IUS Ak. rok 2005/2006 zimní semestr 5 kreditů
Historie využívání výpočetní techniky, pojem informační technologie, softwarové inženýrství, informační společnost. Etapy vývoje systémů s počítači, podrobněji metody a modely životního cyklu softwaru. Úvod do problematiky řízení softwarových projektů. Analýza a specifikace požadavků. Podstata strukturovaného a objektově orientovaného přístupu k vývoji programu. Základní pojmy objektové orientace - objekt, třída, zapouzdření, dědičnost, polymorfismus. Úvod do modelovacích technik objektově orientované analýzy a návrhu (hlavně Use Case model a diagram tříd). Úvod do modelovacích technik strukturované analýzy a návrhu (DFD, ERD). Úvod do verifikace a validace - posuzování, testování. Úvod do problematiky údržby programu. Agilní metody tvorby softwaru, základní principy extrémního programování a prototypování. Historie a přehled programovacích jazyků. Úvod do programového vybavení pro tvorbu dokumentů - textové editory, základy sazby dokumentů (DTP).
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 6 hod. pc laboratoře
- 7 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Student získá přehled v oblasti tvorby rozsáhlých softwarových systémů. Student se seznámí zejména s etapami vývoje softwaru a modely životního cyklu softwaru. Porozumí základům metodiky analýzy a specifikace požadavků a návrhu softwarových systémů. Naučí se používat vybrané UML modely. Seznámí se se základy publikování na počítači.
Student se naučí provádět analýzu a návrh softwarových systémů. Naučí se vytvářet projektovou a programovou dokumentaci. Bude rozumět a umět vytvářet základní modely v UML.
Cíle předmětu
Získat přehled v oblasti výstavby rozsáhlých softwarových systémů. Seznámit s procesem tvorby softwaru. Proces tvorby softwarového systému se analyzuje jako integrace vývoje systému, zabezpečení kvality softwaru a managementu softwarového projektu. Seznámit s etapami životního cyklu softwaru. Pozornost se věnuje všem etapám, zejména analýze a specifikaci požadavků a metodám návrhu softwaru. Naučit se používat základní modely UML a osvojit si metodiku modelování v UML. Seznámit se základy publikování prostřednictvím WWW a systému LaTex.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Předmět je umístěn v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studijního programu. U studentů se proto předpokládají pouze běžné znalosti práce s počítačem na úrovni střední školy.
Literatura studijní
- Objektově orientované modelování systémů - učební text : učební text zaměřený na jazyk UML 2.0. VUT v Brně, 2004.
- Larman, C. Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. 3rd Edition. 736 p. Pearson, 2004. ISBN: 978-0131489066.
Literatura referenční
- Beck, K. Extrémní programování. Grada, Praha, 2002. ISBN 80-247-0300-9.
- Page-Jones, M. Základy objektově orientovaného návrhu v UML. Grada, Praha, 2001. ISBN 80-247-0210-X.
- Paleta, P. Co programátory ve škole neučí aneb Softwarové inženýrství v reálné praxi. Computer press, 2004. ISBN 80-251-0073-1.
- Richta, K., Sochor, J. Softwarové inženýrství I. Vydavatelství ČVUT, Praha 1996 (dotisk 1998). ISBN 80-01-01428-2.
Osnova přednášek
- Historie využívání výpočetní techniky, pojem informační technologie, softwarová krize, softwarové inženýrství, informační společnost.
- Vývoj softwaru, softwarový produkt. Tvorba HTML dokumentů.
- Etapy vývoje softwarových systémů, modely životního cyklu softwaru. Analýza a specifikace požadavků (funkční a nefunkční požadavky, validace požadavků, formální specifikace).
- Metody specifikace požadavků, modelovací techniky strukturované a objektově orientované analýzy.
- Modelovací techniky strukturovaného návrhu.
- Modelovací techniky objektově orientovaného návrhu, Unified Modelling Language (UML).
- Vybrané modelovací prostředky UML (diagram případů použití, diagram tříd, stavový diagram, diagram aktivit).
- Komplexní modelování pomocí UML.
- Úloha validace a verifikace při vývoji softwaru.
- Implementace, testování a údržba softwaru (znovupoužitelnost, změny požadavků, verzování, reengineering, počítačová podpora).
- Agilní metody vývoje softwaru, extrémní programování a prototypování.
- Úvod do problematiky řízení softwarových projektů.
- Posuzování kvality software. Publikování se systémem LaTeX.
Průběžná kontrola studia
Pro získání zápočtu a tím pro připuštění ke zkoušce musí student získat nejméně polovinu bodů z projektů.
Kontrolovaná výuka
Účast na přednáškách v tomto předmětu není kontrolována. Znalosti studentů jsou ověřovány vypracováním projektů a závěrečnou zkouškou.