Detail předmětu
Grafická uživatelská rozhraní
GUR Ak. rok 2005/2006 zimní semestr 5 kreditů
Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem. Grafické rozhraní systému Unix a jeho vývoj. Systém X Windows, struktura, role X serveru, grafické operace. Aplikační programové rozhraní pro grafické oprace. Knihovny nástrojů, standardní sada X Toolkit a její použití. Sady grafických prvků, programování s prvky OSF/Motif.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 8 hod. pc laboratoře
- 18 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Programování aplikací v prostředí X Windows a OSF/Motif, základní metodologie návrhu uživatelského rozhraní.
Cíle předmětu
Seznámit s tvorbou grafických uživatelských rozhraní v prostředí Unix/X Windows.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Programování v jazyce C a prostředí Unixu.
Literatura studijní
- Matthew, N.: Linux Programujeme profesionálně, Computer Press, 2001, ISBN 80-7226-532-6
- http://www.freedesktop.org/standards/
- http://x.org/
Literatura referenční
- Hix, D., Hartson, H., R.: Developing User Interfaces: Ensuring Usability Through Product & Process, John Wiley & Sons, 1993, ISBN 0-471-57813-4
- Scheifler, R., W., Gettys, J.: X Window System, The Complete Reference to Xlib, X Protocol, ICCCM, XLFD, Digital Press, 1990, ISBN 1-55558-050-5
- Nye, A., O'Reilly, T.: X Toolkit Intrinsics Programming Manual, OSF/Motif Edition, O'Reilly & Associates, 1990, ISBN 0-937175-62-5
- Heller, D.: Motif Programming Manual, O'Reilly & Associates, 1991, ISBN 0-937175-70-6
Osnova přednášek
- Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem.
- Architektura systému X Windows, X protokol, vstupní a výstupní grafické operace.
- Programování na úrovni Xlib, příklad jednoduché aplikace, knihovny nástrojů, příklad jednoduché aplikace s použitím X Toolkitu.
- Rysy OOP v X Toolkitu, instance a třída grafických prvků, vlastnosti instance a třídy, vnitřní implementace.
- Systém pojmenování prvků uvnitř aplikace a vně, nastavování vlastností, konvertory.
- Základní bázové třídy X Toolkitu a jejich význam.
- Zpracovávání událostí, překladová tabulka, akční tabulka.
- Zásady návrhu uživatelských rozhraní.
- OSF/Motif, společné vlastnosti, ovládání prvků, složené řetězce a styly zobrazení řetězců.
- Jednoduché objekty, jejich použítí.
- Univerzální a specializované kontejnery.
- Tvorba menu a dialogů.
- Použití přímé pamnipulace, Drag&Drop.
Osnova počítačových cvičení
- Konfigurace prostředí X Window, spouštění vzdálených aplikací, základní nástroje.
- Programátorské prostředí, příklad jednoduché aplikace, překlad, sestavení.
- Grafické operace, typy grafických kontextů, události, zpracování událostí.
- Vlastnosti aplikací X Toolkitu, metody nastavování vlastností, konfigurace aplikace.
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
Projekty musí být odevzdány do zveřejněného data, pozdní odevzdání projektu je hodnoceno 0 body.