Detail předmětu
Umělá inteligence
UIN Ak. rok 2005/2006 letní semestr 6 kreditů
Řešení úloh, prohledávání stavového prostoru, rozklad na podúlohy, hraní her. Problematika reprezentace znalostí. Jazyky pro umělou inteligenci (PROLOG, LISP). Principy strojového učení. Příznakové a strukturální rozpoznávání obrazů. Základy počítačového vidění. Základní principy práce s přirozeným jazykem. Základní principy expertních systémů.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 39 hod. přednášky
- 12 hod. pc laboratoře
- 14 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se seznámí s metodami řešení úloh a získají i základní informace o strojovém učení, počítačovém vidění, zpracování přirozeného jazyka a expertních systémech. Budou schopni navrhovat programy využívající heuristik při řešení problémů.
Cíle předmětu
Seznámit studenty se základy umělé inteligence, především s přístupy k řešení problémů, s principy strojového učení a s problematikou obecné teorie rozpoznávání. Studenti získají i základní informace o počítačovém vidění, zpracování přirozeného jazyka a expertních systémech.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Žádné.
Literatura studijní
- Zbořil,F., Hanáček,P.: Umělá inteligence, Skripta VUT v Brně, VUT v Brně, 1990, ISBN 80-214-0349-7
- Mařík,V., Štěpánková,O., Lažanský,J. a kol.: Umělá inteligence (1)+(2), ACADEMIA Praha, 1993 (1), 1997 (2), ISBN 80-200-0502-1
Literatura referenční
- Russel,S., Norvig.,P.: Artificial Intelligence, Prentice-Hall, Inc., 1995, ISBN 0-13-360124-2, second edition 2003, ISBN 0-13-080302-2
- Luger,G.F., Stubblefield,W.A.: Artificial Intelligence, The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc., 1993, ISBN 0-8053-4785-2
Osnova přednášek
- Úvod, typy UI úloh, metody řešení úloh (BFS, DFS, DLS, IDS)
- Metody řešení úloh, pokr. (BS, UCS, Backtracking, Forward checking)
- Metody řešení úloh pokr. (BestFS, GS, A*, IDA, SMA, Hill Climbing, Simulated annealing,Heuristic repair)
- Metody řešení úloh pokr. (Rozklad na podproblémy, AND/OR grafy)
- Metody hraní her (minimax, alfabeta, hry s nejistotou)
- Logika a UIN, resoluční metoda a její využití při řešení úloh
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku PROLOG
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku LISP
- Strojové učení
- Základy obecné teorie rozpoznávání
- Principy počítačového vidění
- Principy zpracování přirozeného jazyka
- Princip expertních systémů
Osnova počítačových cvičení
- Řešení úloh - jednoduché programy.
- Řešení úloh - hraní her.
- Jazyk PROLOG - seznámení s jazykem.
- Jazyk PROLOG - jednoduché individuální programy.
- Jazyk LISP - seznámení s jazykem.
- Jazyk LISP - jednoduché individuální programy.
- Jednoduché programy pro rozpoznávání obrazů.
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
- Půlsemestrální písemný test
- Project