Detail předmětu
Inženýrská pedagogika a didaktika
PET Ak. rok 2005/2006 letní semestr 5 kreditů
Úvod do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definice předmětu pedagogiky. Soustavu pojmů. Možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámení s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 52 hod. přednášky
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.
Cíle předmětu
Uvedení studentů do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definovat předmět pedagogiky. Zavést soustavu pojmů. Navést na možnost aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámit studenty s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Literatura studijní
- Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1991
- Jůva, V. sen. & jun.: Úvod do pedagogiky, Paido, Brno, 1999
- Horká, H.: Výchova pro 21. století, Paido, 2000
Literatura referenční
- Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1991
Osnova přednášek
- Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
- Základní prvky vyučovacího procesu. Cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům.
- Fenomén učení, vytváření systému vědomostí. Proces oběhu informací u člověka, zapomínání.
- Motivování a motivace. Psychologické a sociologické pohledy na vyučování odborným předmětům.
- Pedagogické opatření pro omezení negativních jevů.
- Měření výkonu žáků, osobnost učitele.
- Vznik, vývoj, předmět a struktura didaktiky odborných předmětů.
- Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
- Základní pedagogické dokumenty.
- Výběr učiva odborných předmětů.
- Mezipředmětové a vnitropředmětové vztahy.
- Vědomosti, dovednosti, návyky. Didaktické prostředky. Kombinování vyučovacích metod.
- Příprava učitele odborných předmětů.
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Min. 80% účast na přednáškách
Kontrolovaná výuka
Průběžné testy.