Detail předmětu
Základy umělé inteligence
IZU Ak. rok 2006/2007 letní semestr 4 kredity
Řešení úloh, prohledávání stavového prostoru, rozklad na podúlohy, hraní her. Reprezentace znalostí. Základy jazyků PROLOG a LISP. Principy strojového učení. Příznakové a strukturální rozpoznávání obrazů. Základy počítačového vidění. Základní principy práce s přirozeným jazykem. Aplikační oblasti umělé inteligence.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. pc laboratoře
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se seznámí s metodami řešení úloh a získají i základní informace o strojovém učení, počítačovém vidění a zpracování přirozeného jazyka. Budou schopni navrhovat programy využívající heuristik při řešení problémů.
Cíle předmětu
Seznámit studenty se základy umělé inteligence, především s přístupy k řešení problémů, s principy strojového učení a s problematikou obecné teorie rozpoznávání. Studenti získají i základní informace o počítačovém vidění a zpracování přirozeného jazyka.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Žádné.
Literatura studijní
- Russel,S., Norvig,P.: Artificial Intelligence, Prentice-Hall, Inc., 1995, ISBN 0-13-360124-2, second edition 2003, ISBN 0-13-080302-2, third edition 2010, ISBN 0-13-604259-7
Literatura referenční
- Russel,S., Norvig,P.: Artificial Intelligence, Prentice-Hall, Inc., 1995, ISBN 0-13-360124-2, second edition 2003, ISBN 0-13-080302-2, third edition 2010, ISBN 0-13-604259-7
- Luger,G.F.: Artificial Intelligence - Structures and strategies for Complex Problem Solving, 6th Edition,
Pearson Education, Inc., 2009, ISBN-13: 978-0-321-54589-3, ISBN-10: 0-321-54589-3
Osnova přednášek
- Úvod, typy UI úloh, metody řešení úloh (BFS, DFS, DLS, IDS).
- Metody řešení úloh, pokr. (BS, UCS, Backtracking, Forward checking).
- Metody řešení úloh pokr. (BestFS, GS, A*, IDA, SMA, Hill Climbing, Simulated annealing, Heuristic repair).
- Metody řešení úloh pokr. (Rozklad na podproblémy, AND/OR grafy).
- Metody hraní her (minimax, alfabeta, hry s nejistotou).
- Logika a UIN, resoluční metoda a její využití při řešení úloh.
- Reprezentace znalostí (základní schémata).
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku PROLOG.
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku LISP.
- Strojové učení.
- Základy obecné teorie rozpoznávání.
- Principy počítačového vidění.
- Principy zpracování přirozeného jazyka.
Osnova počítačových cvičení
- Řešení úloh - jednoduché programy.
- Řešení úloh - hraní her.
- Jazyk PROLOG - seznámení s jazykem.
- Jazyk PROLOG - jednoduché individuální programy.
- Jazyk LISP - seznámení s jazykem.
- Jazyk LISP - jednoduché individuální programy.
- Jednoduché programy pro rozpoznávání obrazů.
Průběžná kontrola studia
Nejméně 15 bodů získaných v průběhu semestru.
Kontrolovaná výuka
Výuka není kontrolována.