Detail předmětu
Inženýrská pedagogika a didaktika
IPET Ak. rok 2007/2008 zimní semestr 5 kreditů
Úvod do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definice předmětu pedagogiky. Soustavu pojmů. Možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámení s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 52 hod. přednášky
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.
Cíle předmětu
Uvést studenty do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definovat předmět pedagogiky. Zavést soustavu pojmů. Ukázat možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámit studenty s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Literatura studijní
- Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991
- Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál s.r.o., Praha, 2002
- Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál s.r.o., Praha 2002
- Jůva V. jun. a sen.: Stručné dějiny pedagogiky
- http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz
Literatura referenční
- Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991
Osnova přednášek
- Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
- Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody. Disciplíny pedagogiky.
- Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR.
- Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele.
- Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí.
- Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy.
- Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace.
- Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
- Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky.
- Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém).
- Alternativní školství.
- Příprava učitele odborných předmětů.
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Min. 80% účast na přednáškách, písemný test, 4 didaktické projekty (plány vyuč.hodin)
Kontrolovaná výuka
Průběžné testy.