Detail předmětu
Počítačová grafika
PGD Ak. rok 2007/2008 zimní semestr
Matematický zápis prostorových objektů, modelování prostorových křivek a ploch, transformace objektů v prostoru, projekce prostorové scény, odstraňování neviditelných částí, modely osvětlení scény, spojité stínování prostorových objektů, metody vizuálního modelování realistických scén, barevné modely, formáty graf. souborů, speciální operace s bitovou mapou, fraktální grafika, základní algoritmy animace, úvod do virtuální reality, seznámení s vybranými programovými celky, počítačové architektury pro podporu grafiky.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 39 hod. přednášky
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Student je schopen implementovat získané vědomosti do formy aplikací zobrazujících prostorové scény a objekty.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenta s principy zobrazování prostorové počítačové grafiky s důrazem na výklad aktuálních moderních postupů používaných při vizualizaci v reálném čase a realistickém zobrazování prostorových scén.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Nejsou žádné prerekvizity.
Literatura studijní
- Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., Hughes, J.: Computer Graphics - Principles and Practice. 2nd ed. Addison - Wesley, Massachusetts, 1990
- Žára, J. a kol.: Počítačová grafika - principy a algoritmy GRADA, Praha, 1992
- Moeller, T., Haines, E., Real-time Rendering, AK Peters, 1999, ISBN 1569911012
- Sillion, F., Puech, C., Radiosity and Global Illumination, Morgan Kaufmann, 1994, ISBN:1558602771
- Ebert, D., S. et al., Texturing and Modelling: A Procedural Approach, Academic Press, 1998, ISBN 0-12-228760-6
- Thalmann, N., M., Thalmann, D., Interactive Computer Animation, Prentice Hall, 1996, ISBN 0-13-518309-X
Literatura referenční
- Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., Hughes, J.: Computer Graphics - Principles and Practice. 2nd ed. Addison - Wesley, Massachusetts, 1990
- Žára, J. a kol.: Počítačová grafika - principy a algoritmy GRADA, Praha, 1992
- Moeller, T., Haines, E., Real-time Rendering, AK Peters, 1999, ISBN 1569911012
- Sillion, F., Puech, C., Radiosity and Global Illumination, Morgan Kaufmann, 1994, ISBN:1558602771
- Ebert, D., S. et al., Texturing and Modelling: A Procedural Approach, Academic Press, 1998, ISBN 0-12-228760-6
- Thalmann, N., M., Thalmann, D., Interactive Computer Animation, Prentice Hall, 1996, ISBN 0-13-518309-X
Plus literatura doporučená ve výuce (články).
Osnova přednášek
- OpenGL 1
- OpenGL 2
- OpenGL 3
- Procedurální textury, texturování a modelování
- Modelování (NURBS, implicitní plochy, ...)
- Radiozita (pokročilé metody)
- Globální viditelnost, řešení kolizí
- Vyšší metody sledování paprsku
- Vizualizace objemových elementů
- Animace kloubových soustav
- Nelineární deformace a Metamorfóza 2D/3D
- Nelineární deformace a Metamorfóza 3D, Animace měkkých objektů
- Virtuální a "doplněná" realita
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
V průběhu studia je třeba odevzdat vypracovaný projekt a složit zkoušku. Výuka probíhá formou přednášek a řízených seminářů, zmeškanou výuku je třeba nahradit samostudiem.