Detail předmětu
Multimédia
MUL Ak. rok 2009/2010 letní semestr 5 kreditů
Definice multimédií, přehled periferních zařízení, multimédia a zpracování signálu, signálové procesory, "case study" návrhu systému se signálovým procesorem, Windows API pro práci se zvukem, videosignálem a obrazovým rastrem, formáty dat pro obraz a zvuk, digitalizace a kódování obrazu a zvuku, komprese obrazu, komprese videa, komprese zvuku, rozhraní DirectX pro rastrové operace, rozhraní DirectX pro zvuk, rozhraní OpenGL pro rastrové operace, programátorská rozhraní pro programování multimediálních aplikací.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. pc laboratoře
- 13 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámí se i s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a ;video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámí se také se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Seznámí se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.
Studenti se naučí hledat si partnery do týmu, řešit týmové projekty a veřejně obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovcího jazyka C/C++.
Cíle předmětu
Naučit se a porozumět základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámit se s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučit se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámit se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámit se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučit se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a zvukovému rozhraním Windows API a DirectX. Seznámit se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.
Doporučené prerekvizity
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základní znalost programování v C/C++, základy zpracování signálu.
Osnova přednášek
- Úvod do multimédií, multimediální periferní zařízení, přehled potřebných prerekvizit
- Vztah zpracování signálu a multimédií, příklady
- Signálové procesory a jejich vlastnosti, příklad zpracování zvuku signálovým procesorem
- "Case study" návrhu systému se signálovým procesorem
- Windows API pro práci se zvukem a videosignálem I
- Windows API pro práci s videosignálem II, rastrové operace
- Formáty dat pro obraz a zvuk, digitalizace a kódování
- Komprese obrazu a videosekvencí
- Komprese zvuku
- Rozhraní DirectX - rastrové operace
- Rozhraní DirectX - zvuk
- Rozhraní OpenGL - rastrové operace
- Programátorská rozhraní pro programování multimédií
Osnova počítačových cvičení
- Úvodní laboratorní cvičení, seznámení s pomůckami
- Návrh zvukových filtrů a jejich realizace
- Rastrové operace Windows API
- Zpracování videosekvencí
- Komprese JPEG - nastavení koeficientů DCT
- DirectX rozhraní pro obraz a zvuk
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
Kontrolovaná výuka zahrnuje půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení, individuální projekt a záverečnou zkoušku. Půlsemestrální test nemá náhradní termín a závěrečná zkouška má dva možné náhradní termíny.
Zařazení předmětu ve studijních plánech