Detail předmětu

Automatizované testování a dynamická analýza

ATA Ak. rok 2024/2025 letní semestr 5 kreditů

Kritéria pokrytí. Graf toku řízení. Jednotkové testování. Testovací dvojníci. Testování založení na požadavcích. Lokalizace chyb. Testování řízené daty. Automatické generování testovacích dat. Fuzz testování. Výkonnostní testování. Verifikace za běhu. Testování paralelních programů. Management testů. Spolehlivost testovacích reportů.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (kombinovaná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 26 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 70 bodů závěrečná zkouška
  • 30 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Získat přehled o různých přístupech k testování softwaru. Pozornost je věnována automatizaci ověřování softwaru. Získat praktické dovednosti se sledováním běhů programů a komunikace softwarových systémů. Získat praktické dovednosti s testováním softwaru na úrovni potřebné pro osobu odpovědnou za návrh testovacího přístupu (QA analyst).

Literatura studijní

  • Spillner, A., Linz, T. , Schaefer, H.: Software Testing Foundations : A Study Guide for the Certified Tester Exam. Rocky Nook Computing. 2014. 296 s.. ISBN 9781937538422
  • Kaner, C., James, B., Pettichord, B.: Lessons Learned in Software Testing: A Context-Driven Approach. Wiley Computer Publishing, 2002, 286 s., ISBN 0-471-08112-4.
  • Marick, B.: The Craft Of Software Testing, Subsystem Testing, Prentice Hall PTR, 1995, ISBN 0-13-177411-5.
  • Ammann, P., Offutt, J.: Introduction to Software Testing. Cambridge University Press, 2008, 322 s. ISBN 978-0-511-39330-3.

Literatura referenční

  • Myers, G. J., Sandler, C., Badgett, T.: The Art of Software Testing, 3. vydání. John Wiley & Sons, 2011, 256 s., ISBN 978-1118031964
  • Farrell-Vinay, P.: Manage Software Testing. Auerbach Publications, 2008, 537 s., ISBN 978-0-8493-9383-9

Osnova přednášek

  1. Testování založené na modelech I 
    • Graf toku řízení, interprocedurální CFG.
    • Generování testovacích případů řízené pokrytím.
  2. Testování založené na modelech II
    • Automatizace jednotkových testů.
    • Návrhové vzory jednotkových testů xUnit.
  3. Stálost testů a testovací dvojníci
    • Stálost testů podle xUnit.
    • Testovací dvojníci a platformy pro mocking.
  4. Testování založené na požadavcích
    • Klasifikace požadavků.
    • Stopovatelnost požadavků.
    • Automatizace testů v chováním řízeném vývoji (BDD).
  5. Testování řízené daty I 
    • Kombinační testování.
    • Minimalizace testovacích dat.
  6. Testování řízené daty II
    • Testování aplikačního rozhraní.
    • Systematické generování testovacích dat.
  7. Testování řízené daty III
    • Mutační testování.
    • Pokrytím řízené fuzz testování
  8. Výkonnostní testování
    • Měřitelné výkonnostní parametry.
    • Typy výkonnostního testování.
    • Proces výkonnostního testování.
  9. Verifikace za běhu I 
    • Testovací vlastnosti, temporální vlastnosti, parametrické vlastnosti.
    • Instrumentace programů
  10. Testování paralelních programů I 
    • Klasifikace paralelních chyb.
    • Kontrakty pro paralelismus.
    • Systematické vs. náhodné testování.
    • Metody vkládání šumu.
  11. Testování paralelních programů II
    • Algoritmy Atomrace, Eraser.
    • Vektorové hodiny.
    • Algoritmus Fasttrack.
  12. Verifikace za běhu II
    • Nízkoúrovňové stopování.
    • Post-mortem analýza.

Osnova ostatní - projekty, práce

  1. Návrh automatizované testovací sady se znalostí zdrojových kódů a/nebo požadavků.
  2. Implementace monitoru pro RV (verifikace za běhu).

Průběžná kontrola studia

Dva hodnocené projekt po 20 bodech a závěrečná zkouška za 60 bodů.


Rozvrh

DenTypTýdnyMístn.OdDoKapacitaPSKSkupInfo
přednáška 1., 8. výuky E112 10:0011:50154 1MIT 2MIT NSEN NVER xx
přednáška 2., 3., 4., 5., 6., 10., 11. výuky E112 10:0011:50154 1MIT 2MIT NSEN NVER xx Smrčka
přednáška 7., 9., 12. výuky E112 10:0011:50154 1MIT 2MIT NSEN NVER xx Rogalewicz
přednáška 2025-05-09 E112 10:0011:50154 1MIT 2MIT NSEN NVER xx Pavela

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru