Detail předmětu
Grafické a multimediální procesory
GMU Ak. rok 2022/2023 zimní semestr 5 kreditů
Úvod, základní koncepce. Architektura grafického systému. CUDA. OpenCL. OpenGL. Optimalizace výpočtu. Práce s pamětí. Unifikovaná paměť. Pipeline a paralelizace. Grafické systémy SGI. Vývoj architektury GPU NVIDIA GF7800 až Ampere. MM systémy MMX, SSE, AVX. GPU pro mobilní systémy. Hrací konzoly. Výpočty se sníženou přesností, energeticky úsporné výpočty. Mapování a komprese textur.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 8 hod. pc laboratoře
- 18 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 60 bodů závěrečná zkouška
- 12 bodů laboratoře
- 28 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cvičící
Stránky předmětu
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se seznámí s architekturou grafických systémů, obvodovou podporou a programovou implementací grafických a multimediálních operací a s programováním těchto operací v jazyku OpenCL, OpenGL a prostředím CUDA.
Cíle předmětu
Seznámit studenty s vývojem architektury grafických a multimediálních systémů, s obvodovou podporou a softwarovou implementací grafických a multimediálních operací na moderních grafických systémech. Zpracování a komprese obrázků s využitím jazyků OpenCL a OpenGL, optimalizace zpracování obrazové informace. Nové prostředí CUDA k programování GPGPU. Výpočty se sníženou přesností. MM systémy, mobilní systémy, energeticky úsporné systémy.
Proč je předmět vyučován
Podat hlubší informace o architektuře grafických systémů a jejich programování.
Doporučené prerekvizity
- Počítačová grafika (PGR)
Literatura studijní
- Přednáškové materiály v elektronické formě.
Osnova přednášek
Číslování kapitol ve studijních podkladech je v některých případech odlišné.
- Úvod - V.D., Architektury GMP, API - T. Milet
- Úvod k moderním GPU architekturám, knihovna OpenCL - M. Kula
- Paměťový model, Profilování - M.K.
- Mapování algoritmů na GPU, Optimalizace - M.K.
- OpenGL, CUDA, Vulcan - T. Milet
- Open GL, OpenCL, spolupráce, shadery - T.M.
- Grafický pipeline - V.D.
- Grafické multiprocesory - GeForce 7800, 8800 - V.D.
- GPGPU - Tesla T8 až Titan GTX 1080, Echelon, Fermi, Tesla, AMD GCN - V.D.
- Pascal P100, Turing, Ampere. GPU Silicon Graphics - V.D.
- Energeticky úsporné GPU, Úsporný mobil 363 mikroW. Multimediální procesory MMP - VLIW, MMX, SoC - V.D.
- Herní počítače PS4, Xbox 360, One. AMD APU. GPU pro mobily - ARM, Mali. Mapy textur a komprese textur. - V.D.
- Paměťové přenosy, Pokročilé techniky optimalizace, Specifické vlastnosti architektur - M. Kula
Osnova počítačových cvičení
- Úvod do OpenCL
- Paměťový model OpenCL
- Kooperace mezi vlákny v OpenCL
- OpenGL a jeho využití pro paralelizaci
Osnova ostatní - projekty, práce
Individuální zadání projektů, 28 bodů.
Průběžná kontrola studia
Absolvování cvičení a vypracování projektů.
Kontrolovaná výuka
Absolvování cvičení a vypracování projektů. Nahrazování podle dohody s vyučujícím.
Podmínky zápočtu
- Min. 8 bodů z projektu.
- Min. 10 bodů z cvičení a projektu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2, obor MBI, MBS, MIN, MIS, MMM, MSK, libovolný ročník, volitelný
- Program IT-MGR-2, obor MGM, libovolný ročník, povinně volitelný skupina C
- Program IT-MGR-2, obor MPV, libovolný ročník, povinně volitelný skupina G
- Program MITAI, obor NADE, NBIO, NCPS, NEMB, NEMB do 2021/22, NGRI, NHPC, NIDE, NISD, NISY, NISY do 2020/21, NMAL, NMAT, NNET, NSEC, NSEN, NSPE, NVER, NVIZ, libovolný ročník, volitelný