Detail předmětu
Seminář C#
ICS Ak. rok 2024/2025 letní semestr 4 kredity
Syntaxe jazyka C#. Objektová orientace. Objektový model, objekty, třídy. Visual Studio. Ladění a profilace. Návrhové vzory. Grafické uživatelská rozhraní, WPF. Asynchronní programování - procesy, vlákna, úlohy. Dotazování nad persistentními daty pomocí LINQ a ORM Entity Framework.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. seminář
- 13 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 50 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Cvičící
Cíle předmětu
Cílem je naučit studenty objektově orientované programování v jazyce C#, principy návrhu desktopových aplikací s GUI dle standardů používaných v praxi.
Studenti se seznámí s moderními přístupy při vývoji software na platformě .NET s použitím jazyka C# při vývoji desktopové aplikace s GUI. Důraz je kladen na použití návrhových vzorů a architektury při návrhu software. Persistence dat bude zajištěna pomocí SQL databáze spolu s využitím objektově relačního mapování, které je hojně užíváno v objektově orientovaných jazycích při práci s relačními databázemi. Prací v týmu se studenti naučí vzájemné koordinaci a správnému přístupu k softwarovému vývoji. V kurzu si studenti osvojí dobré programátorské praktiky uplatnitelné v komerčním vývoji. Vybaveni nezbytnou znalostí základních návrhových vzorů a jejich implementací, vzhledem ke specifickým rysům jazyka C# a běžně používaných knihoven, budou absolventi připraveni na započetí své kariéry coby .NET vývojáře.
Doporučené prerekvizity
- Základy programování (IZP)
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základní znalosti imperativního programování (jazyk C), algoritmizace a verzování kódu.
Literatura studijní
- GAMMA, Erich. Design patterns: elements of reusable object-oriented software. Pearson Education India, 1995.
- BISHOP, J. (2007). C# 3.0 Design Patterns: Use the Power of C# 3.0 to Solve Real-World Problems. " O'Reilly Media, Inc.".
- ALBAHARI, Joseph; ALBAHARI, Ben.; C# 7.0 in a Nutshell: The Definitive Reference. O'Reilly Media, Inc., 2017.
Osnova seminářů
- Úvod do jazyka C# a platformy .NET, základní syntaxe jazyka, instalace a představení Visual Studia.
- Úvod do objektově orientovaného programování a pokročilé konstrukce v jazyce C# - výjimky, události, delegáty, lambda výrazy a generika.
- Představení základních knihovních funkcí (BCL) a dotazování za pomocí vestavěného nástroje LINQ nad datovými zdroji (kolekcemi, XML, MSSQL). (Ing. Tibor Jašek, MSP)
- Propojení aplikace s databází pro zajištění persistence pomocí ORM rozšíření Entity Framework s návrhovými vzory UnitOfWork a Repository.
- Psaní čistého, udržovatelného kódu s respektováním Clean Code, S.O.L.I.D. zásad. Ukázky refaktorizace a práce s legacy kódem. (Martin Dybal, Microsoft MVP)
- Návrhový vzor Model-View-ViewModel (MVVM) a architektura desktopových aplikací. Mapování databázových entit na modelové třídy. (Bc. Michal Mrnuštík, MSP)
- Continous Integration v prostředí Azure DevOps a testování aplikací - smoke, unit, integrační, UI a akceptační testy. (Ing. Jiří Pokorný, Solarwinds)
- Základní koncepty tvorby uživatelského rozhraní pomocí Windows Presentation Foundation (WPF).
- Návrhové vzory pro práci s vytvářením, strukturováním a chováním - Gang of Four (GoF) v kontextu C#. (Martin Dybal, Microsoft MVP)
- WPF za pomoci MVVM, tvorba komponenty a stylování aplikací. (Ing. Roman Jašek, Microsoft MVP)
- Nástroje pro správu paměti a profilaci výkonu. (Velikonoční pondělí - odpadá)
- Paralelní a asynchronní programování, proces, vlákno, úloha z pohledu C# a použitého frameworku .NET.
- Multiplatformní programování .NET Standard, .NET Core. Konteinerizace aplikací pomocí Docker a jejich orchestrace Kubernetes, Docker Swarm.
Osnova ostatní - projekty, práce
Průběžná kontrola studia
- Odevzdání projektu je rozdělené do tří částí během semestru.
- Každá část je samostatně hodnocena a student obdrží zpětnou vazbu ke své práci, kterou zapracuje do následující fáze.
- Bodové hodnocení je poskytnuto v rozsahu až 100 bodů získaných při závěrečné obhajobě.
- Vypracování týmového projektu v rozsahu 5 členů v prostředí Azure DevOps.
- Cílem je vytvořit plně funkční desktopovou aplikaci, podle OOP principů, komunikující s databází.
- V hodnocení projektu bude zohledněno správné použití S.O.L.I.D, zásad CleanCode, návrhových vzorů a architektury aplikace.
- V případě řádně ohlášené a doložené překážky ve studiu může student požádat o odložení termínu odevzdání u kterékoliv části projektu.
Způsob kontaktu s vyučujícím
Oficiálním kontaktním kanálem je email odeslaný z fakultní adresy vyučujícím dle karty předmětu.
Rozvrh
Den | Typ | Týdny | Místn. | Od | Do | Kapacita | PSK | Skup | Info |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
St | seminář | výuky | E104 E112 | 08:00 | 09:50 | 294 | 2BIA 2BIB 3BIT | xx | Pluskal |
St | seminář | 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 9., 10., 11., 12., 13. výuky | E105 | 08:00 | 09:50 | 294 | 2BIA 2BIB 3BIT | xx | Pluskal |
St | seminář | výuky | D0206 | 10:00 | 11:50 | 154 | 2BIA 2BIB 3BIT | xx | Pluskal |
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BIT, 2. ročník, povinně volitelný skupina T
- Program BIT (anglicky), 2. ročník, povinně volitelný skupina T