Detail předmětu

Seminář Java (v angličtině)

IJAe Ak. rok 2022/2023 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Objektová orientace. Přehled jazyka Java - objekty, třídy, programovací techniky, knihovny, vývojová prostředí. Návrhové vzory. Ladění a údržba programů. Grafická uživatelská rozhraní, vlákna.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

anglicky

Zakončení

klasifikovaný zápočet (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 20 bodů půlsemestrální test (12 bodů písemná část, 8 bodů testová část)
  • 40 bodů projekty
  • 40 bodů domácí úkoly

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Schopnost aplikace objektově orientovaného přístupu k tvorbě aplikací s využitím jazyka Java. Praktická zkušenost s tvorbou grafických uživatelských rozhraní a využitím návrhových vzorů.
Základy objektově orientovaného programování, znalost základních návrhových vzorů.

Cíle předmětu

Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného programování v jazyce Java.

Doporučené prerekvizity

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalosti imperativního programování (jazyk C) a algoritmizace.

Literatura studijní

  • Joshua Bloch: Effective Java, Prentice Hall; 2 edition (May 28, 2008), ISBN-13: 978-0321356680
  • Raoul-Gabriel Urma, Mario Fusco, Alan Mycroft: Java 8 & 9 in Action, Second Editition (Lambda, streams, functional and reactive programming). Manning, 2018. 
  • The Java Tutorials. https://docs.oracle.com/javase/tutorial/
  • Bruce Eckel: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN-13: 978-0131872486 [some editions are available electronically on WWW]

Literatura referenční

  • Bruce Eckel: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN-13: 978-0131872486 [some editions are available electronically on WWW] 
  • Harvey Deitel, Paul J. Deitel. Java How to Program, Early Objects. Global edition, 11th edition. PEARSON 2017. ISBN-13: 978-1292223858. 

Osnova přednášek

  1. Úvod do jazyka Java: historie, nástroje, distribuce. Základní pojmy: objekt, třída, konstruktor.
  2. Datové typy. Deklarace třídy, modifikátory přístupu. Sestavení a spuštění aplikace, struktura aplikace (balíky), import tříd.
  3. Dědičnost, inicializace objektu, hierarchie dědičnosti (třída Object). Typová konverze.
  4. Abstraktní třída, rozhraní. Typová zaměnitelnost. Pole.
  5. Výjimky. Vnořené třídy, anonymní třídy. Lambda výrazy. Ověřování invariantů (assert).
  6. Kontejnery: iterátor, kolekce, seznam, množina, mapa, komparátory. Výčtový typ.
  7. Vlákna: plánování, sdílení, synchronizace.
  8. Anotace. Ladění programu (JUnit), generování dokumentace, sestavování aplikace (ant, maven), distribuce (java archive).
  9. Objektově orientovaný návrh a implementace v jazyce Java.
  10. Grafické uživatelské rozhraní JFC/Swing a JavaFX. Návrhové vzory MVC, Observer a Command.
  11. Vstup/Výstup. Sokety. Proudové zpracování kolekcí.
  12. Moduly, modulární JDK, runtime image. Generické typy (Generics). Zásady programování v Javě.
  13. JVM: zavádění tříd, správa paměti, garbage collector, profiling.

Osnova počítačových cvičení

  1. Základy jazyka Java, první aplikace, práce s balíčky a třídami, kompilace a spuštění z příkazové řádky.
  2. Řídicí struktury, pole, výčtový typ, datové typy. Základy objektové orientace.
  3. Kolekce.
  4. Vlákna.
  5. Grafické uživatelské rozhraní. Návrhové vzory.
  6. Nástroje (jar, javadoc, ant, maven).

Osnova ostatní - projekty, práce

  1. Úkoly procvičující znalosti základních vlastností jazyka Java.
  2. Projekt - malá aplikace v Javě včetně grafického uživatelského rozhraní.

Kontrolovaná výuka

  • Vypracování domácích úkolů a projektu.

Podmínky zápočtu

  • Vypracovat úkoly.
  • Vypracovat a prezentovat projekt.
  • Získat nejméně 20 bodů z projektu a 50 bodů celkem.
Nahoru