Detail předmětu
Umělá inteligence a strojové učení
SUI Ak. rok 2024/2025 zimní semestr 5 kreditů
Přehled metod řešení úloh UI včetně hraní her. Logika a její využití při řešení úloh a plánování. Jazyk PROLOG vs. umělá inteligence. Základní úlohy strojového učení a metriky pro určování kvality. Základní přístupy ke strojovému učení - rozhodovací stromy, prostory verzí, reinforcement learning, active learning. Pravděpodobnostní přístup ke klasifikaci a rozpoznávání, Gaussovský model, jeho interpretace a trénování, lineární a logistická regrese, support vector machines. Neuronové sítě - základní stavební bloky, principy učení, praktická práce s "hlubokými" NN, sekvenční varianty NN. Aplikace AI.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. seminář
- 13 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 60 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
- 20 bodů půlsemestrální test (písemná část)
- 20 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Přednášející
Burget Lukáš, doc. Ing., Ph.D. (UPGM)
Dočekal Martin, Ing. (UPGM)
Hradiš Michal, Ing., Ph.D. (UPGM)
Cvičící
Cíle předmětu
Seznámit studenty se základy umělé inteligence (AI) a strojového učení (ML), které jsou základními kameny moderních vědeckých metod, průmyslových systémů a produktů pro široké masy - např. samořiditelných aut, kognitivní robotiky, doporučovacích systémů, rozpoznávání objektů v obraze, chatbotů a mnoha jiných. Ukázat tradiční techniky provázané s v současnosti dominantními hlubokými neuronovými sítěmi. Dát základní vhled do matematického formalismu AI a ML, který mohou studenti rozvinout ve specializovaných předmětech. Podat přehled softwarových nástrojů pro AI a ML.
Studenti:
- se seznámí se základním názvoslovovím v oblasti strojového učení s důrazem na moderní neuronové sítě
- porozumí vztahu mezi úlohou, modelem a procesem učení
- si připomenou klasické metody umělé inteligence založené na prohledávání a získají představu o jejich kombinaci se strojovým učením
- se seznámí se základními modely strojového učení (guassovské modely, gaussovské klasifikátory, lineární regrese, logistická regrese)
- se seznámí s moderními neuronovými sítěmi pro řešení různých druhů úloh (klasifikace, regrese, úlohy v prostředích s posilovaným učením) nad různými druhy dat (nestrukturovanými, obrazovými, textovými, zvukovými) a s metodami jejich učení
Literatura studijní
- Materiály k přednáškám dostupné v Moodlu
- C. Bishop: Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, 2006
- Russel,S., Norvig,P.: Artificial Intelligence, Prentice-Hall, Inc., third edition 2010, ISBN 0-13-604259-7
- Ertel, W.: Introduction to Artificial Intelligence, Springer, second edition 2017, ISSN 1863-7310
- Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A.: Deep Learning. MIT Press, 2016.
Osnova přednášek
- Úvod do umělé inteligence, strojového učení a jejich vzájemný vztah
- Základní úlohy strojového učení - detekce, klasifikace, regrese, predikce, rozpoznávání sekvencí, metriky pro určování kvality.
- Pravděpodobnostní přístup ke klasifikaci a rozpoznávání - základy Bayesovské teorie.
- Gaussovský model, jeho interpretace a trénování, PCA.
- Lineární a logistická regrese, Support vector machines - základní formulace a kernel trick.
- Neuronové sítě - základní stavební bloky, principy učení.
- Praktická práce s hlubokými NN - mini-batch, normalizace, regularizace, randomizace, data augmentation.
- Obrazové varianty neuronových sítí - konvoluční sítě, agregace informace, velmi hluboké sítě
- Sekvenční varianty NN: RNN, LSTM, BLSTM, autoencoders, attention models, využití NN embeddings
- Posilované učení s neuronovými sítěmi i bez nich
- Prohledávání stavového prostoru, hraní her
- Lokální prohledávání, řešení úloh s omezeními (CSP)
- Aplikace AI.
Osnova seminářů
Demonstrační cvičení (1h týdně) navazují na přednášku a demonstrují studentům přednášené techniky na datech a reálném kódu (především v pythonu a navázaných AI a ML toolkitech). Kód a data pro příklady budou k dispozici studentům.
Osnova ostatní - projekty, práce
Součástí předmětu je trojice domácích úloh na procvičení látky:
- Modelování dat a jednoduché klasifikátory
- Tvorba jednoduché neuronové sítě
- Řešení problémů prohlédáváním
Průběžná kontrola studia
- půlsemestrální zkouška (20b)
- tři domácí úlohy (20b)
- semestrální zkouška 60b, nutno absolvovat nejméně na 20b.
Rozvrh
Den | Typ | Týdny | Místn. | Od | Do | Kapacita | PSK | Skup | Info |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
St | přednáška | 1., 6., 7., 8. výuky | E104 E105 E112 | 16:00 | 17:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Hradiš |
St | přednáška | 2., 3., 4., 5. výuky | E104 E105 E112 | 16:00 | 17:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Burget |
St | přednáška | 10., 11., 12. výuky | E104 E105 E112 | 16:00 | 17:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Beneš |
St | přednáška | 2024-11-13 | D0206 | 16:00 | 17:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Hradiš |
St | přednáška | 2024-12-11 | E104 E105 E112 | 16:00 | 17:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Dočekal |
St | seminář | 1., 10., 11., 12., 13. výuky | E104 E105 E112 | 18:00 | 18:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Beneš |
St | seminář | 2., 3., 4., 5. výuky | E104 E105 E112 | 18:00 | 18:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Burget |
St | seminář | 6., 7., 8. výuky | E104 E105 E112 | 18:00 | 18:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Hradiš |
St | seminář | 2024-11-13 | D0206 | 18:00 | 18:50 | 294 | 1MIT 2MIT | NBIO - NSPE NHPC - NEMB NISY NSEC - NGRI xx | Hradiš |
Pá | zkouška | 2024-12-13 | D105 | 16:00 | 17:50 | Předtermín |
Zařazení předmětu ve studijních plánech